Afacere - Hotelul din bloc
Jurnalul National - 25.11.2005
 

Cateva sute de apartamente din centrul Bucurestiului sunt inchiriate in regim hotelier. Cifra de afaceri a investitorilor depaseste cateva milioane de euro pe an. Mobilate modern, avand aer conditionat si uneori chiar masina de spalat, apartamentele sunt preferate mai ales de oamenii de afaceri straini. Turistii si romanii sunt in minoritate. Unul dintre intreprinzatori estimeaza piata la 250 de apartamente.

Cu un grad de ocupare de 50%-60% si un pret de 35-75 de euro, cifra de afaceri este de cateve milioane bune de euro. Serviciile au aparut la cativa ani de la Revolutie, incurajate de insuficienta din domeniul hotelier, mai precis de preturile mari practicate de hoteluri. Intreprinzatorii care au apucat sa intre pe piata isi au viitorul asigurat. Preturile au crescut, iar o noua proprietate se amortizeaza acum mult mai greu. Din acelasi motiv insa, cei intrati pe piata isi vad franata dezvoltarea. Ochii lor se indreapta acum spre credite fie pentru a putea cumpara alte proprietati, fie pentru a construi hoteluri propriu-zise. Chiar daca deja mare, valoarea apartamentelor este de asteptat sa mai creasca.

Competitia cu hotelurile este mai mult cu sens unic. Cei care au renuntat la hotel sunt fideli clienti ai apartamentelor. In acelasi timp, zona este un criteriu foarte important de alegere a apartamentului. Zona Universitatii nu concureaza cu Calea Mosilor, considera George Cioroianu. "Fiecare stie de obicei ce zona vrea", ne spune acesta.

PIONIERAT.

Ionut Dinu, patron al firmei Unid, a fost probabil primul care a inceput cu inchirieri in regim hotelier in Bucuresti. In 1997 avea doua-trei garsoniere pe care le inchiria pe teren lung. In anuntul de inchiriere a adaugat sintagma "termen scurt", ca experiment, "aproape la nimereala". A vazut ca ideea are succes si s-a concentrat pe aceasta afacere. "Atunci mai jos de 200 de dolari nu gaseai o camera la hotel", povesteste Dinu. Preturile pe care le practica incep de la 35 de euro. Au ramas aproape aceleasi, de la inceput. Un moment important a fost in 1997, cand si-a creat site. Pentru ca a fost primul si de aceasta data, a atras numerosi clienti. Acum nu mai vin la fel de multi de pe internet, ne spune intreprinzatorul. Reteaua pe care o detine este de 23 de garsoniere si apartamente situate in zona Unirii.

CONCURENTA.

Gradul de ocupare este de 50%-60%. Uneori merg mai bine garsonierele, alteori apartamentele. "Cand sunt targurile mai cautate sunt apartamentele, deoarece firmele participante inchiriaza un apartament in care sta toata echipa." Anul trecut a avut o cifra de afaceri de aproximativ 8 miliarde de lei. Nu stie daca o va egala anul acesta, din cauza aprecierii monedei nationale. Oferta din partea hotelurilor s-a diversificat. Totusi, avantajul reprezentat de pret ramane important. "Incercam sa pastram clientii prin standardul pe care il asiguram", ne spune Dinu. Lenjeria este cumparata de la acelasi furinzor cu al marilor hoteluri. Curatenia conteaza si ea foarte mult in succesul afacerii.

AMENAJARI.

Extinderea a fost amanata. "Deocamdata ne-am oprit, pentru ca apartamentele sunt foarte scumpe", considera Dinu. In ultima vreme a mai inclus in retea doar apartamente ale prietenilor si rudelor. El evalueaza acum ideea construirii unui hotel. A depus actele la banca pentru a afla cu cat il poate finanta. Intreprinzatorul vede extinderea afacerii spre amenajari interioare. El vrea sa foloseasca experienta acumulata in amenajarea apartamentelor pe care le inchiriaza. Dinu asteapta ca si romanii sa inteleaga ca a apela la o firma specializata nu inseamna neaparat costuri suplimentare, deoarece experienta poate sa aduca reduceri de preturi la aprovizionarea cu materialele necesare.



Adrian Mihai - Jurnalul National

25 November 2005