Închiderea aeroportului Băneasa readuce în discuţie interesele imobiliare din nordul Capitalei. Acesta este amplasat pe un teren de circa 200 hectare, la mai puţin de 10 km de centrul Bucureştiului. Valoarea totală a terenului ajunge la un miliard euro, estimează analiştii ZF.

23742-image_122175784953591800_2.jpgDe la sfârşitul lunii martie, vor fi oprite toate decolările şi aterizările din Băneasa. Aeroportul Aurel Vlaicu va fi închis, au hotărât Compania Naţională de Aeroporturi Bucureşti (CNAB) şi Ministerul Transporturilor. Inaugurat în 1920, este cel mai vechi aeroport din ţară, dar şi al doilea ca mărime din România. Cu o pistă de 3.200 metri lungime şi situat la numai 9 km de centrul Capitalei, aeroportul Băneasa a devenit, în ultimii ani, punctul de plecare pentru zborurile low-cost, iar anul trecut i-au călcat pragul nu mai puţin de 2,4 milioane de pasageri.

Terenurile compacte sunt rare şi valoroase

Investitorii internaţionali se plâng de faptul că, în România, este greu de găsit o suprafaţă mare cu un singur proprietar. Terenurile compacte sunt foarte rare, deci şi valoroase, astfel că atrag atenţia oamenilor de afaceri şi companiilor care vor să investească sute de milioane euro. Suprafaţa de 180 hectare pe care se întinde aeroportul Băneasa, la care se adaugă un teren de 20 hectare, reprezintă o adevărată miză imobiliară. La un preţ mediu estimativ de 500 euro/mp, valoarea totală a terenului ajunge la un miliard euro, conform unui calcul făcut de ZF. Dar reprezentanţii aeroportului nu au declarat încă dacă terenul este disponibil,  terenul fiind în proprietatea Ministerului Transporturilor, prin Compania de Aeroporturi.

Obstacol în calea cartierelor rezidenţiale

Amplasat într-o zonă ce a devenit din ce în ce mai interesantă din punct de vedere imobiliar, aeroportul Băneasa a devenit un obstacol în calea proiectelor rezidenţiale, astfel că a fost supus mai multor presiuni, de-a lungul fostelor guvernări.

  • În 2006, Radu Berceanu anunţa că doreşte mutarea curselor low-cost la Alexeni, lângă Urziceni (60 km de Bucureşti)
  • În 2008, Călin Popescu-Tăriceanu cerea închiderea aeroportului din cauza poluării fonice
  • Ludovic Orban a propus ridicarea unui nou aeroport la Adunaţii-Copăceni, pentru a muta zborurile low-cost de pe Băneasa
  • În 2009, a fost emisă o interdicţie de decolare şi aterizare seara, pentru a nu deranja locuitorii din zonă
  • În 2011, Anca Boagiu anunţa că aeroportul Băneasa se transformă într-un city-airport, pentru curse business şi VIP, astfel că zborurile low-cost vor fi mutate

Aeroportul Băneasa este într-o companie selectă, cu vecini renumiţi

Nume grele de pe scena imobiliară românească se află în vecinătatea aeroportului Băneasa. Oameni de afaceri precum Ion Țiriac, Gabriel Popoviciu, Gigi Becali sau Dan Ioan Popp deţin terenuri în zonă.

  • Gabriel (Puiu) Popoviciu deţine peste 170 hectare în vecinătatea aeroportului. Acesta dezvoltă cel mai mare proiect imobiliar în nordul Capitalei şi a obţinut, la începutul lui 2011, PUZ-ul pentru realizarea unui proiect pe 20 hectare în zona Băneasa
  • Gigi Becali este proprietarul a 287 hectare de teren 
  • Ion Țiriac deţine complexul rezidenţial Stejarii, în apropierea aeroportului Băneasa, cu 282 apartamente scoase la vânzare. După ce au fost vândute puţine locuinţe, acestea au fost oferite spre închiriere
  • Dan Ioan Popp deţine 60 hectare de teren, ansamblul Greenfield, în pădurea Băneasa
  • Ansamblul Natura Residence, cu 98 locuinţe vândute, dezvoltat de spaniolii de la Grupo Lar
  • Willbrook International, controlată de israelianul Eyal Ofer, a dezvoltat proiectul Oxford Gardens din Pipera, pe 25 hectare

Cererea pentru locuinţele din această zonă va creşte, în urma eliminării poluării fonice. Prin mutarea zborurilor low-cost de pe aeroportul Băneasa se vor crea nenumărate oportunităţi imobiliare: va creşte cererea atât pentru cartierele rezidenţiale, dar şi pentru terenurile din zonă, astfel că, pe termen lung, va urca şi preţul zonei.

CITEȘTE ȘI: Aeroportul Băneasa prezintă grad maxim de risc seismic

 

6 martie 2012