Reglementările în vigoare privind depozitarea şi transportul mărfurilor periculoase în România sunt incomplete, fiind dificil de aplicat în practică, potrivit celui mai nou raport “Dangerous goods warehousing”, emis de către echipa de experţi care colaborează în cadrul organizaţiei  European Gateways Platform.

19213-gerard-kuijs-archicom1.jpgRaportul se concentrează asupra aplicării practice a normelor privind depozitarea mărfurilor periculoase în ţara noastră, făcând o comparaţie a legislaţiei mărfurilor periculoase din Europa, Ţările de Jos şi România şi oferind soluţii pentru îmbunătăţirea reglementărilor existente pe plan local.

În România, transportul mărfurilor periculoase se desfăşoară conform reglementărilor agreate prin directiva europeană, cunoscută sub numele de “Accord européen relatif au transport international des marchandises Dangereuses par Route” (“Acordul european privind transportul rutier internaţional de mărfuri periculoase”) - legislaţia ADR.

"Legislaţia existentă acoperă doar transportul şi depozitarea temporară a mărfurilor periculoase, fără referire la depozitarea pe termen lung şi la manipularea mărfurilor periculoase în cadrul depozitelor. În plus, România se luptă cu o legislaţie depăşită în ceea ce priveşte siguranţa în caz de incendiu şi protecţia mediului. Ca urmare, chiar şi un depozit nou construit, nu corespunde în totalitate cerinţelor de minimizare a riscurilor în cazul depozitării mărfurilor periculoase ", este de părere Gerard Kuijs, CEO în cadrul companiei Archicom, liderul olandez-român în consultanţă pe segmentul logistic şi supply chain şi coordonator al departamentului operaţional de experţi din cadrul EGP.

În cadrul Uniunii Europene, legislaţia adoptată de fiecare stat în ceea ce priveşte depozitarea şi transportul mărfurilor periculoase este în conformitate cu reglementările europene trasate de directiva Seveso II. Obiectivul directivei Seveso II este de a preveni apariţia accidentelor majore care implică substanţe periculoase şi de a reduce consecinţele unor astfel de accidente asupra sănătăţii şi a mediului înconjurător. Reglementările se concentrează în special asupra îmbunătăţirii controlului şi a măsurilor adoptate în ceea ce priveşte depozitarea mărfurilor periculoase. Statele membre ale UE au posibilitatea de a decide modul în care legislaţia se pliază în funcţie de nevoile fiecărui stat, atâta timp cât obiectivele europene ale directivei Seveso ÎI sunt respectate. Prin urmare, aplicarea în practică a reglementărilor diferă în funcţie de ţara.

Gerard Kuijs declară: "Numeroase companii naţionale şi internaţionale solicită reglementări suplimentare privind depozitarea în siguranţă a mărfurilor periculoase în România. Piaţa locală, condusă de expeditori internaţionali, a cunoscut o creştere a cererilor în ceea ce priveşte suplimentarea normelor pentru depozitarea mărfurilor periculoase, norme care în prezent nu pot fi îndeplinite de către majoritatea actorilor din industria de transport locală. Acesta a fost şi feedback-ul unanim al companiilor internaţionale prezente în cadrul workshop-ului pe această temă, organizat în cooperare cu Van Moer Group, în cadrul conferinţei de logistică de pe 18 mai. Pe de altă parte, companiile de asigurări se concentreza asupra intensificării măsurilor de reducere a riscurilor şi a daunelor. Legislaţia internaţională strictă în ceea ce priveşte depozitarea mărfurilor periculoase îi poziţionează pe furnizorii olandezi de servicii logistice într-o concurenţă inegală, faţă de furnizorii de servicii logistice pe plan local."

Alain Schodts, Director al Van Moer Group Romania considera, de asemenea: „Din moment ce România a devenit un punct de atracţie în Europa, din punct de vedere logistic, este necesară existenţa unui set de reglementări corespunzătoare şi stricte atunci când vine vorba de depozitarea şi manipularea mărfurilor periculoase, în condiţii de maximă siguranţă. Aplicarea tuturor reglementărilor în ceea ce priveşte depozitarea mărfurilor periculoase, necesită implicarea şi aprobarea unor entităţi diferite, ceea ce face dificilă înţelegerea normelor şi executarea acestora în practică. În plus, structura descentralizată oferă posibilitatea existenţei unor interpretări greşite, contradicţii şi situaţii periculoase care se încadrează la mijloc. Sunt necesare îmbunătăţiri continue în procedurile de lucru în vederea alinierii cererii tot mai mari (politice şi legate de mediul înconjurător) pentru procese transparente şi mai eficiente de producţie, fabricare, asamblare şi servicii”.

"În cazul României, adoptarea unei politici adecvate în ceea ce priveşte mărfurile periculoase va duce la consolidarea poziţiei pe plan internaţional a industriei logistice româneşti, reprezentând o oportunitate în minimizarea riscurilor în caz de calamităţi survenite la nivel internaţional (conform liniilor directoare Seveso), asigurând un mai bun controlul al situaţiilor de risc care pot afecta oamenii şi mediul înconjurător.” A declarat Andi Sava, Business Development Consultant, în cadrul Archicom.

Comparativ cu Ţările de Jos, reglementările din România cu privire la depozitarea în siguranţă a mărfurilor periculoase se află sub controlul diferitelor entităţi, cu misiuni diferite şi regulamente interne proprii. Ca urmare, în România, crearea unui mediu de lucru şi de depozitare în conformitate cu normele de siguranţă, necesită implicarea diferitelor discipline (construcţii, educaţia mediului înconjurător, pompieri, condiţiile de muncă şi de transport) şi legi. Divizarea reglementărilor între mai multe entităţi face dificilă înţelegerea şi aplicarea în practică a legilor privind mărfurile periculoase. De asemenea, acest lucru face procesul de supraveghere şi de inspecţie mai dificil, existând uneori situaţii care nu sunt în conformitate cu legislaţia în vigoare, existând posibilitatea ca situaţii periculoase să treacă neobservate.

Specialiştii Archicom sugerează crearea unui sistem unic, integrat şi o serie de reglementări, care vor asigura vizibilitate (cu scopul de a facilita înţelegerea şi aplicarea în practică a legilor de către utilizatori, proprietari sau dezvoltatori), îmbunătăţind valoarea şi calitatea inspecţiilor, creând o mai mare conştientizare a riscurilor privind depozitarea şi transportul mărfurilor periculoase şi în general, minimizând riscurile de accidente. Recomandarea specilistilor din cadrul Archicom este de a utiliza cele mai bune practici europene cu scopul de a crea o organizaţie care acoperă integral toate aspectele legislative pentru depozitarea şi transportarea în siguranţă a mărfurilor periculoase în România, pe bază reglementărilor diferite disponibile în prezent.

End

Notes to editor:

Archicom
Archicom este o companie Româno-Olandeză de vârf, specializată în domeniul logisticii şi al lanţurilor de aprovizionare, cu o experienţă de 20 de ani în susţinerea şi consilierea companiilor din Europa, Asia şi Statele Unite în domeniul logistic şi imobiliar. Expertiza logistică Archicom variază de la design in cazul depozitelor până la studii complexe de (re)proiectare si distributie pentru actorii din supply chain. Portofoliul nostru de clienti este format din companii internaţionale, active în domeniul de en-gros, producţie, retail, depozitare, transport şi dezvoltare imobiliară.
Mai multe informaţii pe www.archicom.nl
 
European Gateways Platform
European Gateways Platform (EGP) este un parteneriat public privat dintre guvernul olandez şi companiile româno-olandeze active în domeniul infrastructurii şi logisticii. EGP considers cooperarea româno-olandeză ca pe un parteneriat foarte puternic capabil să genereze servicii logistice şi comerciale eficiente Europei. Activităţile EGP din România sunt gestionate de Robin Martens, Director General al Archicom SRL. Mai multe informaţii pe  www.europeangatewaysplatform.nl

Pentru mai multe informatii nu ezitati sa contactati:

Raluca Bunghez
Marketing Specialist, Archicom
[email protected]
0721 595 295

15 June 2011