In cazul in care vor reusi sa mai obtina credite la banci, romanii vor avea parte de mult mai putine "pacaleli" din partea bancherilor, legate de comisoane care apareau peste noapte sau majorari neasteptate ale dobanzilor.

Adio, pacaleli bancare!Cel putin asa ar trebui sa se intample dupa intrarea in vigoare, la finele anului trecut, a ordonantei de Urgenta a Guvernului nr 174/2008.

Potrivit acesteia, furnizorul de servicii financiare este obligat sa comunice consumatorului orice modificare a costurilor creditului, prin una din urmatoarele metode, in functie de optiunea scrisa a consumatorului, exprimata in contract: scrisoare recomandata, e-mail, SMS.

Pe de alta parte, in contractul pe care il veti parafa cu banca se vor mentiona si costurile de administrare ale contului curent si de retragere sau depunere de numerar care cad in sarcina consumatorului ca urmare a derularii contractului de credit.

In plus, cei care obtin un credit vor trebui sa fie informati corect asupra conditiilor contractuale inca din faza precontractuala. "La solicitarea unei oferte de credit, furnizorul de servicii financiare are obligatia de a oferi gratuit un grafic de rambursare / alt document care sa mentioneze costurile totale ale creditului si un exemplar al proiectului contractului de credit", explica consultantii de la DBSol.

De asemenea, ordonanta de urgenta mai arata ca in contractele de credit cu dobanda variabila, variatia dobanzii trebuie sa fie independenta de vointa furnizorului de servicii financiare, ea raportandu-se la fluctuatiile unor indici de referinta verificabili, mentionati in contract.

Nici suprizele de care aveau parte multi dintre cei care doreau sa mai ia un credit si aflau ca de fapt au ajuns in baza de date a Biroului de Credit nu vor mai fi la ordinea zilei.

Si aceasta pentru ca din acest an contractul de credit va contine obligatoriu o prevedere prin care consumatorul sa fie atentionat despre raportarea la Biroul de Credit, CRB sau alte astfel de institutii in cazul in care intarzie cu achitarea ratelor scadente.

In fine, documentul intrat in vigoare la finele anului se mai arata ca la incetarea contractului, banca va oferi consumatorului, in mod gratuit, un document din care sa rezulte ca au fost stinse toate obligatiile dintre parti.

Totodata se vor inchide si conturile aferente serviciului furnizat fara a fi necesara o cerere din partea consumatorului in acest sens si fara costuri suplimentare.

Sursa

8 January 2009