Doua dintre cele mai mari agentii imobiliare au redeclansat ofensiva pe piata din Bucuresti. Aproximativ 90% din agentiile active in urma cu trei ani au disparut din peisajul bucurestean.

17238-cb-titan.jpgProfitand de usoara revigorare a ce­rerii pentru locuinte, majoritatea ma­ri­lor agentii imobiliare specializate in in­termedieri si consultanta in sectorul rezidential au declansat o adevarata ofensiva la nivelul Capitalei. Expan­siu­nea teritoriala pe care o urmaresc doua dintre cele mai mari companii imo­biliare specializate in vanzari de case si apartamente nu este doar un moft al unor patroni cu spirit competitiv. Asa cum declara unul dintre managerii de top din sector, exista o legatura directa intre extinderea retelelor de agentii si cresterea volumului de activitate in tranzactionarea cu locuinte.

Goana dupa noi piete

Golul lasat pe piata intermedierilor urmare a disparitiei a aproximativ 90% din numarul de agentii functionale in anii 2007-2008 se incearca a fi umplut de francizele celor doua mari agentii imo­bi­liare americane - Century 21 si Cold­well Banker - prezente pe piata locala.

Catalin Scripcaru, presedintele Cen­tury 21 Romania, spune ca pe piata ro­maneasca „sunt atat de multe tranzactii, incat nu facem fata solicitarilor. Totusi, fata de anii trecuti, «lipeala» dintre cum­paratori si vanzatori se face mai greu". Scripcaru adauga ca, din acest punct de vedere, pe piata exista loc pentru mult mai multe agentii fata de cate au ramas in urma crizei. Asa se explica de ce firma vrea sa ajunga pana la finalul anului la 150 de agenti imobiliari, fata de 50 cati are in prezent.

Totodata, firma intentio­neaza sa atinga o cota de 10% din piata tranzac­tiilor imobiliare la nivelul Bu­cu­restiului, declara Catalin Scripcaru, pentru „Fin.ro".

Tinta actuala a manage­rului Century 21 nu este foarte diferita fata de cea de acum trei ani, cand com­pa­nia avea deschise 14 birouri in tara si spe­ra sa obtina cota de 10% pe piata Ca­pitalei (pana la finalul lui 2009). La lan­sa­rea oficiala a companiei pe piata locala, in pri­mavara anului 2008, Century 21 viza deschiderea a nu mai putin de 140 de agentii la nivel national. La ora ac­tua­la, firma mai este reprezentata de numai sapte agentii si a renuntat, cel putin pentru moment, la ideea unei retele natio­nale, limitandu-se doar la piata bucuresteana.

Principalul competitor al acesteia, Coldwell Banker, continua insa sa „res­pire" national, mentinand active si bi­ro­u­rile din afara orasului.

Recent, com­pania a deschis cea de-a 16 agentie in cartierul Titan din Capitala, zona in care Century 21 are cea mai buna aco­perire si, practic, cea mai puternica agen­tie a sa (condusa de Dan Giga). Biroul din Titan al Coldwell Banker a fost des­chis chiar in imobilul in care activeaza si agentia Titan a Cen­tury 21 - cladirea Bel­ve­­dere. Cu cea de-a 12 sucursala in Bu­cu­resti si patru in tara (la Arad, Brasov, Campulung si Piatra Neamt), Coldwell Banker Affiliates of Romania a mai pus o caramida la cea mai mare retea de agen­tii existenta in prezent in Romania. Va­len­tin Ilie, CEO Coldwell Banker, spune ca procesul de extindere a companiei va continua in acest an, planul fiind trece­rea pragului de 20 de puncte de lucru.

Turisti versus taximetristi

„Este o piata cu totul noua fata de anii de boom. Totusi, se incheie in conti­nuare un numar semnificativ de tran­zactii rezidentiale, atat pe segmentul vechi, cat si pe cel al locuintelor noi", sus­tine Beatrice Dumitrascu, Managing Partner Coldwell Banker Titan. Totusi, desi estimarile din piata vorbesc despre o triplare a activitatii imobiliare, apro­xi­mativ 30% din aceasta efervescenta este data de asa-zisii turisti imobiliari. Dan Giga, directorul general al Century 21 Titan, spune ca turistii imobiliari sunt clientii cei mai energofagi ai brokerilor imobiliari. „Fenomenul este similar cu acela observat in comertul de masini sau oricare alt comert. Le place sa testeze, sa vizioneze, sa para interesati, insa nu provoaca nimic decat pierdere de timp si bani pentru agentii nostri. Un agent bun poate recunoaste un astfel de client inainte de a-l duce la vizionari, insa au loc si rateuri", explica Giga.

Managerii agentiilor observa ca o crestere a volumului de tranzactionare imobiliara nu va readuce pe piata inter­me­diari de genul agentilor imobi­liari taximetristi sau vanatorii de anunturi de mica publicitate. Totodata, usor, usor, toti neprofesionistii vor fi nevoiti sa se specializeze sau sa renunte la aceasta ocupatie. Un proces similar este observat si in cadrul retelei Century 21, din care au iesit majoritatea francizelor, ai caror detinatori nu aveau imobiliarele ca afacere de baza (core business). Sistemul hibrid, al companiilor detinute de pa­troni care in afara de imobiliare mai fac productie de lactate, crestere de animale sau publicitate, devine anacronic pentru piata romaneasca, sustine Catalin Scrip­caru. „Noi mergem acum pe sistemul Mom&Dad Business, adica al afacerilor detinute de persoane legate prin relatii de rudenie sau prietenie, care vin zilnic la birou", declara presedintele Century 21 Romania.

Coldwell Banker inoveaza si mai mult. Spre exemplu, ultima sucursala deschisa in cartierul Titan, in aceeasi cladire cu competitorul principal Cen­tury 21, are incorporata o zona de lounge si un bar, unde clientii pot servi o cafea inainte sau in timpul discutiei cu consultantul lor imobiliar. Un astfel de bar poate deveni insa si un loc de socializare pentru agentii celor doua companii concurente.

Cine sunt:

Coldwell Banker

Cu o istorie de peste 100 de ani, compania de origine americana este detinuta in prezent de Realogy Corporation, unul dintre cei mai mari francizori din domeniul imobiliar la nivel mondial. Prin reteaua sa, Coldwell Banker acopera 45 de tari cu 3.800 de birouri si are peste 120.000 de consultanti si brokeri.

Century 21

Reteaua este una dintre cele mai mari organizatii de imobiliare din lume, cu sediul central in Parsippany, New Jersey, SUA. Sistemul Century 21® include peste 7.500 de agentii detinute si administrate independent, cu peste 110.000 de brokeri si agenti imobiliari din intreaga lume, in 68 de tari.


Sursa

24 March 2011