Ultimele şase luni ale lui 2010 dau speranţe de ameliorare pentru sectorul comercial, pe fondul deciziilor a importanţi retaileri de a intra pe piaţa românească prin deschiderea a mai multă unităţi în unele dintre cele mai importante centre comerciale sau pe arterele principale ale Capitalei, se arată într-un studiu semnat DTZ Echinox.

15129-152920-activitate.jpgLa sfârşitul lunii septembrie, stocul total de retail modern care cuprinde, în general, malluri, parcuri de retail, galerii comerciale şi magazine tip outlet a ajuns la 1.350.000 mp. În primele nouă luni au fost terminate patru centre comerciale în toată ţara: Sun Plaza (Bucureşti), Cocor Luxury Store (Bucureşti), Atrium Center (Arad), Promenada Mall - Severin Shopping Center (Drobeta Turnu Severin). „Cele mai multe spaţii nou livrate în T1 - T3 2010, Bucureştiul are o pondere de 70%, în timp ce oraşele secundare, Arad şi Drobeta Turnu Severin, acoperă diferenţa de 30%. Dacă T1 2010 a fost perioada cea mai activă în ceea ce priveşte livrările de centre comerciale, al doilea trimestru nu a adus niciun proiect nou pe piaţă. T3 2010 a reprezentat numai 13,3% din totalul livrat până în prezent, marcând însă o creştere de 33% faţă de acelaşi interval al anului precedent.", aflăm din analiza de piaţă DTZ Echinox.

Specialiştii DTZ Echinox estimează că stocul total de retail modern va ajunge la 1.38 milioane mp până la sfârşitul acestui an. De la începutul anului au fost anunţate mai multe proiecte, printre care Coresi Shopping City din Braşov ce cuprinde un mall cu suprafaţa închiriabilă de 40.000 mp şi Electroputere Shopping City din Craiova cu 55.000 mp, ambele urmând să fie finalizate spre finalul lui 2011. În cazul în care socoteala se potriveşte şi toate proiectele anunţate vor fi livrate, volumul de spaţii noi de retail pentru 2011 va ajunge la circa 232.000 mp suprafaţă închiriabilă, ceea ce înseamnă o creştere cu 52% faţă de acest an. Bucureştiul ar avea o pondere de numai 11% din această valoare, constând într-un centru outlet şi un mall ataşat unui hipermarket Real.

Modernizarea infrastructurii de circulaţie şi transport

Îmbunătăţirea infrastructurii zonei este un lucru foarte important în acest moment. Dezvoltatorul vrea un acces facil la acest complex, prin intermediul unor pasaje conectate la o nouă şosea cu trei benzi. „Aproximativ 1,8 milioane de rezidenţi locuiesc la mai puţin de 30 minute cu maşina de The ­Colosseum şi 1300 maşini trec în mod obişnuit pe lângă complex, în orele de vârf. Această cifră va creşte după finalizarea parcului de retail. Conceptul de transport prevede şi o nouă linie de autobuz, precum şi o staţie de tramvai, pentru un acces comod la The Colosseum.", mai aflăm din acelaşi comunicat.

Nume noi

Camaieu şi Brioche Dorrée au deschis primele lor unităţi în cadrul AFI Palace Cotroceni şi Sun Plaza, în prima jumătate a anului 2010, iar Gerard Darel şi Moschino care, orientaţi către retailul stradal din Bucureşti, au inaugurat primele magazine pe Calea Victoriei, respectiv pe Calea Dorobanţi. „Se aşteaptă ca până la sfârşitul anului, alte branduri de prestigiu, cum ar fi Montblanc, Gucci şi Emporio Armani, să îşi continue planurile de extindere şi să deschidă primele boutique-uri mono-brand pe Calea Victoriei.", se specifică în aceeaşi analiză. În 2011, operatorul suedez de retail H&M va deschide primele magazine din România în AFI Palace Cotroceni, Băneasa Shopping City, Plaza România, Bucharest Mall, Unirea Shopping Center, toate în Bucureşti. În Braşov, cei care apreciază H&M vor găsi brandul în Unirea Shopping Center, la Constanţa în Maritimo Shopping Center. Suedezii vor fi prezenţi şi în Iaşi (Palas), Timişoara şi Cluj-Napoca (la Iulius Mall).

Cererea

În August 2010, volumul vânzărilor retailerilor a crescut cu 5,3% faţă de luna anterioară, dar a fost cu 3,7% inferior faţă de aceeaşi lună din anul precedent, în timp ce vânzările medii din primele opt luni ale anului au scăzut cu 5,3% faţă de acelaşi interval din 2009.

Chiriile

Scăderea chiriilor a continuat şi în trimestrul trei 2010, în special în cazul centrelor comerciale din zone periferice. În cazul locaţiilor premium, s-au înregistrat reduceri moderate, de 5% de la un trimestru la altul, respectiv de 15-20%, faţă de aceeaşi perioadă a anului 2009. „În ceea ce priveşte retailul stradal, chiriile cerute pentru proprietăţi premium pe principalele artere de cumpărături s-au diminuat cu aproximativ 10% din T1 până în prezent, situându-se între 65-80 euro/mp pe lună pentru bulevardele Magheru - Bălcescu, urmate de Calea Victoriei, unde chiriile solicitate au variat între 50-65 euro/mp pe lună pentru spaţii de aproximativ 100 mp.", se apreciază în studiul DTZ Echinox.


Sursa

17 November 2010