MNPLGuvernul României a aprobat în şedinţa de miercuri, 12 noiembrie 2008, proiectul de lege privind stabilirea de măsuri speciale pentru reducerea riscului de prăbuşire a unor clădiri de interes şi utilitate publică şi care prezintă pericol public.

„Am completat legislaţia referitoare la consolidarea clăirilor care constituie pericol public, legislaţie care acordă deja facilităţi importante proprietarilor în cazul consolidării clădirilor de locuit expuse riscului seismic. Această lege vine să clarifice şi problema clădirilor de interes public cu altă destinaţie decât cea de locuinţă, aflate într-o stare avansată de degradare şi reglementează atribuţiile diferitelor instituţii în a facilita consolidarea acestor clăiri. Problema este extrem de serioasă şi necesită cât mai urgent o abordare responsabilă. În Bucureşti de exemplu, sunt clădiri publice importante care la un seism mai puternic ar putea pune în pericol viaţa a mii de oameni. Proprietarii şi autorităţile publice locale sunt primii responsabili pentru situaţia în care ne aflăm acum”, a declarat ministrul László BORBÉLY.

Proiectul de act normativ reglementează situaţia clădirilor
cu spaţii cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă şi funcţiuni de interes public, care pun în pericol viaţa, siguranţa şi sănătatea oamenilor şi care generează distrugeri de bunuri materiale, culturale şi/sau artistice, ca efect  al amplasării construcţiilor în zone de risc natural, al insuficientei asigurări a structurilor la cerinţele esenţiale de calitate, precum şi al gradului de avariere/degradare.  Prin clădiri cu altă destinaţie decât cea de locuinţă se înţelege: şcoli, grădiniţe, teatre, cinematografe, săli de spectacole, săli de expoziţii, muzee, spitale, policlinici, centre de plasament şi de asistenţă socială, complexe comerciale, pieţe agroalimentare, unităţi de alimentaţie publică, săli polivalente şi de sport, hoteluri, birouri, sedii ale administraţiei publice locale, centrale şi ale instituţiilor publice, bănci şi instituţii bancare, precum şi altele asemenea, inclusiv clădiri/părţi de clădiri degradate, dezafectate, abandonate.

Măsurile speciale prevăzute prin proiectul de lege au ca scop principal reducerea riscului de prăbuşire a clădirilor de interes şi utilitate publică şi care prezintă pericol public, pentru evitarea pierderilor de vieţi omeneşti şi/sau rănirea gravă a persoanelor, precum şi pentru evitarea degradării sau distrugerii unor bunuri materiale, culturale şi artistice  de mare valoare.

 Acţiunile şi măsurile speciale constau în:

a) identificarea clădirilor de interes şi utilitate publică şi care prezintă pericol public, întocmirea fişelor de identificare pentru fiecare clădire şi a listelor de inventariere;

b) verificarea şi definitivarea listelor de inventariere în baza notelor de constatare întocmite de Inspectoratele Teritoriale în Construcţii, împreună cu Inspectoratele Teritoriale/Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă;

c) avizarea listelor de inventariere de către Inspectoratele Teritoriale în Construcţii şi Inspectoratele Teritoriale/Judeţene pentru Situaţii de Urgenţă, aprobarea listelor de inventariere avizate prin hotărâri ale consiliilor locale şi ale sectoarelor Municipiului Bucureşti, precum şi vizarea listelor de inventariere aprobate, de către prefecţi, în calitatea acestora de preşedinţi ai comitetelor judeţene pentru situaţii de urgenţă, respectiv al Comitetului Municipiului Bucureşti pentru Situaţii de Urgenţă;

d) notificarea proprietarilor/administratorilor clădirilor incluse în listele de inventariere aprobate, cu privire la obligaţiile care le revin pentru reducerea riscului de prăbuşire a acestora;

e) expertizarea tehnică de calitate, obligatorie, a clădirilor notificate, sau după caz, actualizarea expertizelor tehnice de calitate elaborate anterior anului 1997, pentru stabilirea stării tehnice a clădirilor, în vederea fundamentării  soluţiilor şi măsurilor de intervenţie pentru asigurarea nivelurilor minime de calitate privind cerinţele impuse prin lege, în funcţie de categoria/clasa de importanţă a clădirilor expertizate;

f) în situaţia în care rapoartele de expertiză tehnică de calitate încadrează clădirile expertizate tehnic în clasa I de risc seismic, sau, după caz, evidenţiază cedări structurale şi/sau deformări excesive ale structurii/infrastructurii/terenului de fundare şi/sau pierderea echilibrului static al structurii, sub acţiunile de calcul, măsurile speciale se completează cu:

    - marcarea clădirilor cu panouri de avertizare şi afişarea concluziilor rapoartelor de expertiză tehnică de calitate în locuri vizibile şi accesibile populaţiei, la intrările principale în spaţiile cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă;

    - împrejmuirea zonelor de pericol şi sprijinirea temporară a elementelor structurale şi  nestructurale avariate ale clădirilor;

g)proiectarea şi executarea lucrărilor de consolidare sau desfiinţare, după caz, în conformitate cu concluziile rapoartelor de expertiză tehnică de calitate, la clădirile încadrate în clasa I de risc seismic sau, după caz, cu cedări structurale şi/sau deformări excesive ale structurii/infrastructurii/terenului.

h) sistarea furnizării utilităţilor şi suspendarea de drept a autorizaţiilor de funcţionare pentru activităţile desfăşurate în clădiri, pe durata executării lucrărilor de consolidare, precum şi anularea contractelor de furnizare a utilităţilor şi a autorizaţiilor de funcţionare în cazul desfiinţării clădirilor;

i) cu caracter excepţional, declararea, în condiţiile legii, a utilităţii publice pentru lucrări de  interes local, în scopul executării lucrărilor de consolidare/demolare, după caz, în conformitate cu concluziile rapoartelor de expertiză tehnică de calitate, pentru reducerea riscului de prăbuşire, la clădirile de interes şi utilitate publică şi care prezintă pericol public, aflate în proprietatea privată.

 Măsurile dispuse prin proiectul de act normativ au ca efect atât protejarea vieţii şi sănătăţii oamenilor şi a bunurilor materiale cu valoare culturală şi de patrimoniu, prin reducerea riscului de prăbuşire a clădirilor avariate/degradate, cât şi îmbunătăţirea cadrului natural şi construit urban/rural, prin creşterea calităţii structurale, funcţionale şi estetice a fondului construit existent.

Fondurile necesare pentru finanţarea cheltuielilor privind măsurile speciale pentru reducerea riscului de prăbuşire a clădirilor de interes şi utilitate publică şi care prezintă pericol public se asigură după cum urmează:

a) la construcţiile aflate în proprietatea/administrarea autorităţilor administraţiei publice centrale şi locale, precum şi ale instituţiilor publice:

               (i) din bugetul de stat sau din bugetele locale, pe baza programelor de investiţii ale ordonatorilor principali de credite, fonduri ce se cuprind la poziţia globală "Alte cheltuieli de investiţii";

                (ii)  din veniturile proprii ale instituţiilor publice;

b) la construcţiile aflate în proprietatea sau administrarea operatorilor economici, din fondurile proprii ale acestora,

c) la construcţiile aflate în proprietatea privată a persoanelor fizice, din sursele proprii ale proprietarilor,

d) la construcţiile dezafectate/abandonate cu proprietari neidentificabili, din bugetele locale, cu recuperarea după caz, sumelor avansate, în condiţiile legii;

e) la construcţiile aflate în litigiu care au ca obiect stabilirea dreptului de proprietate, din bugetele locale, cu recuperarea sumelor în condiţiile legii, de la proprietarul stabilit de instanţă prin sentinţă definitivă, irevocabilă şi investită cu titlu executoriu.

 

 

12 November 2008