Teama românilor de agenţi imobiliari este deja proverbială, dar cifrele care demonstrează această teorie sunt dure: 95% dintre cei care îşi cumpără sau vând locuinţa sunt de părere că agenţii nu lucrează în interesul lor şi nu sunt bine pregătiţi. Acesta este rezultatul primului studiu naţional despre piaţa din România, întocmit de Century 21.

22116-agent.jpgCea mai importantă concluzie a studiului întocmit de Century 21 este că serviciile specializate ale unei agenţii imobiliare, în România, nu sunt încă percepute ca fiind relevante. 66% dintre români încheie tranzacţiile fără sprijinul unui agent imobiliar.

Principalele motive pentru care românii aleg să îşi vândă locuinţa pe cont propriu sunt lipsa de încredere în agenţii imobiliari şi convingerea că aceştia nu pot oferi un plus de valoare tranzacţiilor. 95% dintre respondenţii care au efectuat tranzacţia pe cont propriu sunt de părere că agenţii nu lucrează în interesul lor şi nu sunt bine pregătiţi. Pusă în oglindă cu mentalitatea din Europa Occidentală, Canada şi Statele Unite, unde 90% dintre tranzacţii se fac prin intermediul agenţiilor, gândirea românească este surprinzătoare. Problema clienţilor autohtoni este însă lesne de intuit, arată oficialii Century 21.

„Motivul principal al acestei diferenţe este faptul că majoritatea agenţilor imobiliari români practică preponderent intermedierea, modalitate de vânzare a locuinţei care, în realitate, nu avantajează niciuna dintre cele două părţi implicate, singurul obiectiv al agentului fiind acela de a încheia tranzacţia cât mai rapid pentru a intra în posesia comisionului. S-a ajuns astfel, conform studiului, ca 75% dintre români să creadă că intermedierea este cea mai bună modalitate de a colabora cu un agent imobiliar, fiind, de fapt, singura modalitate pe care o cunosc.", arată comunicatul Century 21.

Românii au, în mod greşit, convingerea că în cazul intermedierii, agentul imobiliar reprezintă ambele părţi. De fapt, în procesul de intermediere, singurele interese pe care agentul imobiliar le apără în prezent sunt ale sale. Pentru a face o paralelă, este ca şi cum într-un proces ai fi reprezentat de un procuror, nu de avocat.", a declarat Cătălin Scripcaru, preşedinte CENTURY 21 România.

Românii se acomodează treptat cu conceptul de reprezentare

Conform studiului comandat de CENTURY 21 România, odată ce le-a fost explicat procesul de reprezentare, caz în care agentul imobilar reprezintă doar una dintre părţile implicate în tranzacţie, unul din patru români a afirmat că îşi doreşte să beneficieze de acest serviciu.

„În reţeaua CENTURY 21, reprezentarea este modalitatea firească de a colabora cu clienţii noştri, 90% dintre tranzacţiile încheiate de agenţi desfăşurându-se în aceste condiţii", a adăugat Cătălin Scripcaru, preşedinte CENTURY 21 România.

Acesta consideră că rezultatele studiului, conform cărora peste jumătate dintre români nu lucrează cu agenţii imobiliare, reprezintă o adevărată oportunitate pentru agenţiile imobiliare care oferă servicii de calitate. Acest aspect este confirmat şi de fragmentarea pieţei imobiliare, per total: doi din trei români nu pot să numească o agenţie imobiliară.

„Dacă în perioada de dezvoltare economică, serviciile unui agent imobiliar nu puteau face diferenţa pentru că tranzacţiile se încheiau mult mai uşor, în contextul actual situaţia este diametral opusă. Acest studiu ne arată că aşteptările consumatorilor de servicii imobiliare au crescut iar motivul pentru care nu apelează la agenţi este că nu cred în valoarea adăugată pe care aceştia o pot oferi. Astfel, este un moment oportun de dezvoltare a companiilor imobiliare care oferă servicii de consultanţă în adevăratul sens al cuvântului.", a declarat Cătălin Scripcaru, preşedinte CENTURY 21 România.

CITEȘTE ȘI: Criza avantajează clienţii. Aceştia pot cumpăra locuinţe de calitate la preţuri mici.


17 November 2011