Daca in anii anteriori cei mai activi jucatori pe piata imobiliara erau bancile, farmaciile, retailerii de produse electrocasnice si operatorii de jocuri electronice, in 2009 cererea a provenit preponderent de la cafenele, restaurante tip fast food si operatorii de magazine cu produse de larg consum care mizeaza pe apropierea de client si minimizarea costurilor ocazionate de cumparaturile zilnice, potrivit unui comunicat al BNP Paribas Real Estate.

In conditiile cresterii ofertei spatiilor comerciale, dublata de diminuarea evidenta a chiriilor, datorita dificultatilor economice, cererea pentru spatiile stradale a scazut semnificativ.

Astfel, inceputul anului 2009 a fost marcat de o scadere semnificativa a chiriilor medii pentru spatiile comerciale stradale, cu valori cuprinse intre 15% si 35%, in functie de localizarea proprietatilor.

Potrivit BNP Paribas Real Estate, chiriile au atins un nivel maxim de 90 Euro/mp/luna pentru spatiile stradale centrale de pana la 75 mp, in timp ce pentru spatiile mai mari de 75 mp chiriile au fost de aproximativ 70 Euro/mp/luna. In zonele secundare chiriile au variat intre 30-60 Euro/mp/luna, in timp ce in zonele periferice acestea au variat intre 15-25 Euro/mp/luna.

In centrele comerciale chiriile au inregistrat un trend descendent, mai ales in cazul proiectelor cu disponibilitate mare a spatiilor comerciale. Pentru suprafetele mai mari de 100 mp, chiriile s-au situat intre 20-40 Euro/mp/luna, iar pentru spatiile mai mici de 100 mp intre 60-80 Euro/ mp/luna.


Sursa

22 October 2009