Peste 30% din suma totală ar trebui direcţionată către autostrăzi. Oficialii Ministerului Transporturilor se laudă că vor investi chiar mai mult decât spun consultanţii.

200 miliarde de euro şi 100 de ani ne despart de media UE de drumuriPentru a ajunge din urmă ţările vest-europene din punctul de vedere al dezvoltării infrastructurii rutiere, România ar avea nevoie de investiţii de 180-210 miliarde de euro eşalonate pe următorii 100 de ani, consideră specialiştii companiei de consultanţă AT Kearney, care au realizat un studiu pe această temă.

„Din această sumă totală, calculată la preţurile actuale ale materialelor de construcţii şi care include şi drumurile naţionale, şi cele judeţene şi comunale, 30-40% ar fi necesar pentru construcţia de autostrăzi", a declarat pentru Gândul consultantul Ion Cârciumaru, autorul studiului.

Făcând o medie, rezultă că România ar trebui să aloce în fiecare an, din resurse proprii, din finanţări europene sau din credite externe aproximativ 600 milioane de euro pentru a construi autostrăziOficialii Ministerului Transporturilor sunt însă mai ambiţioşi şi susţin că suma este prea mică în comparaţie cu planurile instituţiei.

„Este prea puţin în comparaţie cu ce avem nevoie. Conform calculelor noastre, pentru următorii patru ani ar fi necesară o sumă de opt miliarde de euro numai pentru autostrăzi, dintre care în primul an 1,5 miliarde", a declarat pentru Gândul directorul Direcţiei infrastructură rutieră şi concesiuni din minister, Adrian Ionescu.

600 milioane în 2008, un miliard în 2009

Şi totuşi, pentru anul în curs, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) are la dispoziţie, din toate sursele de finanţare, numai un miliard de euro pentru autostrăzi, cu o treime mai puţin decât necesarul enunţat de oficialii ministerului.

Anul trecut, compania a avut alocată o sumă de numai 2,11 miliarde de lei (nici 600 milioane de euro, la cursul de schimb de la acea vreme) destinată autostrăzilor. 

În total, bugetul CNADNR pe 2008 a fost de 5,86 milioane de lei. Pe finalul mandatului Guvernului Tăriceanu, şefii de la drumuri au solicitat pentru 2009 un buget de cinci ori mai mare decât în 2008, suma cerută fiind de 25,52 miliarde de lei.

Din acest total însă numai 2,1 miliarde ar fi urmat să fie direcţionaţi către construcţia de autostrăzi.

Cel mai important proiect de infrastructură, Autostrada Transilvania, parafat pe finalul guvernării Adrian Năstase, a beneficiat până acum de alocări bugetare de 670 miliarde de euro, rezultând numai 18 km la stadiul de bitum.

Sursa

10 June 2009