Pe piaţa românească au rămas mai puţin de zece dezvoltatori activi, iar investiţiile vizează aproape exclusiv segmentul comercial şi de birouri, în condiţiile în care pe sectorul rezidenţial există în continuare un important deficit de încredere, cumulat cu problemele de finanţare specifice crizei.

26692-imobiliare_16690300.jpg"Cred că sunt mai puţin de zece dezvoltatori activi (în România, n.r.). Astăzi, în criză, atractivitatea maximă este numai în retail, cu accente pe office", a declarat Mihnea Şerbănescu, directorul general al companiei de consultanţă imobiliară DTZ Echinox, la o conferinţă privind piaţa construcţiilor organizată de Ziarul Financiar.

El a afirmat că principala problemă este lipsa încrederii, iar pe segmentul rezidenţial, deşi există dezvoltatori capabili să deruleze proiecte, investiţiile au dispărut pe fondul scăderii tranzacţiilor.

"Între retail, birouri şi rezidenţial sunt nişte diferenţe fantastice din punctul de vedere al unui dezvoltator. (...) Investitorii şi dezvoltatorii de retail, în marea lor majoritate, dacă au simţul măsurii sau bunul simţ, ştiu să facă foarte bine retail. (...) Pe piaţa rezidenţială lipsesc dezvoltatorii cu desăvârşire", a declarat, la rândul său, Tatian Diaconu, managing director al dezvoltatorului imobiliar Immochan România.

El a afirmat că în prezent fac investiţii fie retaileri care operează centrele comerciale şi nu se gândesc imediat la un exit, fie investitori care au abordare nespeculativă.

"Investesc oamenii care se uită un pic in viitor (...) Cine mai aşteaptă să scoată bani în şase luni dintr-un proiect imobiliar, aş vrea sa cunosc persoana respectivă şi eventual să ne asociem, dar nu cred că se mai poate. Cine se uită în viitor, cine încearcă să puna la punct un proiect care să fie viabil şi în 20 de ani şi eventual să înceapă să câştige bani în zece ani, poate să facă în continuare proiecte. Dificil, dar poate să le facă", a adăugat Diaconu.

Dacă până în 2007 dezvoltatorul era o entitate care îşi putea permite luxul de a face un proiect plecând fără finanţare, în perioada actuală se poate vorbi despre ideea de parteneriat, cu vânzătorul terenului, constructorul sau retailerul care va fi chiriaş în galerie, potrivit sursei citate.

"Cred că putem adăuga în lista meseriilor la care ne pricepem cu toţi, alături de probabil agricultură, fotbal şi politică, şi partea imobiliară. Am constatat că fiecare dintre noi a vândut sau a cumpărat o garsonieră şi de a doua zi a devenit cel puţin dezvoltator imobiliar, dacă nu specialist în imobiliare. E puţin mai complicat decât această abordare: investiţiile imobiliare, din punctul meu de vedere, reprezintă o mică parte care ţine de inspiraţie, o mică parte care ţine de imaginaţia de a scoate un proiect, există o mare parte care este analiză, există o şi mai mare parte care este matematică, şi la sfârşit trebuie o doză de curaj", a mai spus reprezentantul Immochan.

David Hay, CEO al dezvoltatorului imobiliar AFI Europe România, a arătat că problema celor mai mulţi dezvoltatori din ziua de azi este legată de bani, iar obţinerea unei finanţări în actuala perioadă este un proces foarte lung şi dificil.

El a arătat că AFI Europe România îşi focusează în prezent investiţiile pe retail şi office. "Nu vedem motive pentru a porni în actuala perioadă proiecte pe segmentul rezidenţial, unde nu există o piaţă propriu-zisă", a spus el.

Hay a adăugat că nu crede că vreun program sau ajutor venit din partea autorităţilor ar putea ajuta sau însănătoşi piaţa rezidenţială, afectată în principal de criza existentă la nivel european şi dificultăţile de finanţare.

 

Sursa

28 September 2012