Ok, ne-am anuntat prezenta, s-au facut prezentarile, s-au incalzit motoarele, ce urmeaza?
Pai, ceea ce am promis. Incepem o serie de discutii la obiect pe teme serioase din domeniul imobiliar.
In ultima vreme, percepem semnale din ce in ce mai vehemente din randul consumatorilor in ceea ce priveste calitatea serviciilor la nivelul multor entitati prestatoare de servicii imobiliare, incepand cu firmele de intermedieri imobiliare.
Propunere: haideti ca impreuna sa incercam sa deslusim unde sunt problemele si care ar putea fi rezolvarea lor.
E valabila si reciproca, deci asteptam ca si agentii/agentiile sa expuna problemele cu care se confrunta zi de zi si care depind in mare masura sau chiar exclusiv de factori obiectivi: cadrul legal, reprezentare, clienti, etc.
Adica sa creem un loc unde fiecare parte sa incerce sa o inteleaga mai bine pe cealalta si, cu ajutorul nostru, sa ajungeti la creionarea imaginii unei companii imobiliare cat mai aproape de cerintele actuale si mai ales viitoare ale pietei. Asta de la un start-up virtual, pana la functionare in plin.
Deci, ma tin de cuvant, am inceput sesiunea de intrebari si raspunsuri. Voi posta noi intrebari pe masura ce se epuizeaza subiectul respectiv.
- Am niste bani si vreau sa deschid o agentie imobiliara.
Ce fac? Cu ce incep? De ce trebuie sa tin cont? Cum impart investitia initiala? De cati bani am nevoie ca sa o deschid si sa asigur supraivetuirea initiala? Unde inchiriez sediu? Cu ce buget? Pe ce criterii recrutez? Cati agenti imi trebuie? Cum ii platesc? Cum ii fidelizez/motivez? Poate e mai bine sa renunt la fidelizare si sa-i schimb ca pe sosete, ca oricum pleaca si singuri (pro/contra)?
Va astept si pe voi cu intrebari, eu am enumerat doar cateva evidente si necesar de lamurit inainte de a deschide o agentie si in perioada imediat urmatoare inaugurarii.
Update 1: La sugestia foarte inspirata a lui Ciprian, am renuntat la un anumit tip de agentie, deci dezbatem orice varianta.
Update 2: Se pare ca abordarea mea a fost prea vaga, posibil chiar prea optimista, si nu a fost bine perceputa. Nu ma refeream la un start-up, ci la o radiografie de la A la Z a unei agentii imobiliare, si mi s-a parut mult mai eficient sa o facem pe un schelet curat, de la zero, ca si cum ar fi vorba despre o firma noua. Din cauza perceptiilor voastre negative, o adaptam la situatia din piata, adica o ancoram mai mult in real.
Deci, rephrase
' class='wp-smiley' /> : Am o agentie, nu mai functioneaza la nivelul care sa-mi asigure profit multumitor, ba mai mult, incep sa am indoieli cu privire la supravietuire in perioada imediat urmatoare. CE FAC?
Taguri: agentii imobiliare, educatie imobiliara, firme imobiliare, Imopedia, Liviu Marin, management imobiliar, media imobiliara, organizare companie imobiliara, practica imobiliara, solutii imobiliare, studii de caz, Valentin Ionescu, workshop imobiliar

RSS







25 September 2010 :: 12:00 am
EUSITU – Real Estate in America de nord este pus la punct de mult timp si are alti factori care schimba situatie – in primul rand este conceput de anglo – saxoni si practicat de toti, 2nd 95% se bazeaza pe imprumuturi de la institutii bancar-financiare, 3rd MLS este independent si deasemenea acces la el uneori si pentru outsideri, 4th Sale by Owner – gaseti toate formularele pe ON line sau un avocat face contractul pentru o suma mai mica decat comisionul iar noi in Romania unde intotdeauna re-inventam si inbunatatim pentru folosinta NOASTRA avem o alta parere sau emitem o ordonanta pentru ca cineva din partidul de guvernare sa faca niste bani sau sa dea un tun – Formulare tip, inscriere obligatorie, dubla licentiere business si primarie, evaziune fiscala, declaratii mincinoase, banii la valiza, notari (hoti) circuit inchis – judecatori partinici si corupti, in rest va las pe voi sa mai adaugati la circul din iubita noastra tara – dar in timp tot noi vom scoate ceva rezistent to toate, CEVA ROMANESC, CEVA CA PIRUL iarba dracului
24 September 2010 :: 11:25 pm
PENTRU #60 DD MUNCA MULTA MUNCA
1 February 2010 :: 3:06 pm
pt dragos: “malaiul”, asta este important
1 February 2010 :: 12:00 pm
Exact Valentin…
Poate asta este si problema, ca nu se iau masuri radicale, frica de responsabilitate, de esec….nu exista succes fara esec, nu poti stii si simti succesul fara esecuri (mamaaa ce profund..zime), ideea este ca o experientza solida intr-un domeniu…oricare ar fi, nu este una de succes sau realista fara esecuri. Ele sunt cele care ideal ar fi sa te aduca la stadiul de gandire : MAI BINE PREVII DECAT SA COMBATI.
Ca sa stii ce sa combatzi in schimb, trebuie sa treci prin ele…prin esecuri, prin probleme.
Frica de a nu face o greseala face din maj managerilor niste umflatzi cu burta jumatate pe tastatura si ochii pe ora de plecare – deduci si tu ce activitate si ce sanse are o firma sa reuseasca.
1 February 2010 :: 11:01 am
Stiu Ionut, ti-am urmarit – atat cat am putut din exterior – putin evolutia profesionala, si chiar esti de admirat.
Oricum, solutii exista, si pe bani multi si pe bani putini. Important este cati bani esti dispus sa investesti, cat de repede vrei rezultate si mai ales target-urile pe care ti le-ai propus.
Si ceri mult de la un manager daca ai pretentia sa isi intocmeasca singur analizele, pentru ca:
1. Putini sunt calificati pentru asta, nici macar nu au nevoie daca vorbim de o tara civilizata
2. Chiar daca ar fi la acest nivel, si sunt destui, sunt supusi subiectivului la o auto-evaluare, care iar e vitala ca si element preliminar unei optimizari in forta. Analize, evaluari, astea sunt apanajele consultantului, care primeste bani pentru a fi 100% obiectiv si pentru asta ia de multe ori masuri ultra-radicale pe care un manager nu le va lua niciodata. Si aici vorbesc strict din experienta, de multe ori solutiile propuse de noi sunt un soc pentru manageri, dar nu suntem contractati sa fim blanzi si sa le gadilam ego-ul, ci sa le producem bani.
Si DA, sunt perfect de acord cu tine in ceea ce priveste “analizele” intocmite de persoane care nu au nici cea mai mica legatura cu sectorul imobiliar, care nu au lucrat efectiv niste ani si nu sunt in permanenta conectati la realul din piata in fiecare moment.
1 February 2010 :: 10:45 am
@eusitu
In primul rand multumesc pentru aprecieri. Experienta exista, dar mai e mult de munca pana la crearea si implementarea cu succes a unei solutii general valabile si 100% fail-proof. Deocamdata lucram la modul personalizat.
Da, aici trebuie ajuns ca si agent, sa-ti cunosti zona extrem de bine, dar e greu in Romania sa faci proprietarului o evaluare prin comparatie atata timp cat nu ai un MLS puternic, pentru ca nu ai la ce sa te raportezi, neavand informatii suficiente despre vanzarile din zona.
Si atunci se perpetueaza spiritul de turma, iar “evaluarile comparative” se fac raportate la PRETURILE CERUTE IN ZONA.
Si uite asa nu se poate iesi deocamdata usor din acest cerc vicios.
Am auzit de niste englezi care ofereau servicii de staging pe site-ul lor, dar ca si nisa de piata inca nu exista, cel putin din cate stiu eu.
1 February 2010 :: 10:28 am
@eusitu:
Mersi pentru sugestie/ reminder, de mult doream sa scriu despre homestaging, pe care il consider o optiune demna de luat in considerare daca se doreste vanzarea rapida a unei proprietati. Aveti aici detalii http://rezidentialex.ro/homestaging-o-solutie-pentru-vazare-rapida si o sugestie pentru agentiile imobiliare.
1 February 2010 :: 9:46 am
@Vali
Am revenit….
Analize SWOT, calcule, functii …..astea sunt egale cu cifra aia rotunda..”0″ daca nu au un back-ul solid ca si experientza pe piata. Degeaba ceri unui analist sa-ti faca o analiza (dak tu nu esti in stare) atata timp cat nu face parte din domeniu.
Mor pe analistii lui peste prajit care se baga in domenii de nisa unde nu mai exista tangentze cu niste indici generali.
In ce priveste radioagrafia si solutiile pentru salvare dupa masa de reanimare.. e greu pt ca depinde ce feed-back astepti :
- serviciile profesioniste intotdeauna aduc rezultate pe termen lung si constante
- cele bazate pe specula cu ingrasarea buzunarului imediata….ramane atat si nimik mai mult
De aici si solutiile adaptabile sau nu in functie de ce astepti. Sunt variante total diferite de implementare a unor strategii de buss. intr-o agentie in functie de asteptari.
UNA te cam…cheleste de cash dar pe termen mai indelungat te poate scoate din (ce vand turcii cu atata inversunare)…..alta e de moment.
PS: unul mic si rau care a trecut prin agent-coordonator-manager (zice el cu oarecare succes)
1 February 2010 :: 4:07 am
Citeva comentarii de pe margine (adica cealalta parte a Atlanticului).
In primul rind aici exista o specializare foarte puternica a agentilor. Fiecare are o zona a lui unde activeaza. In zona aceea el stie tot ce s-a vindut recent, cu cit s-a vindut, cit a cerut cumparatorul, cit a negociat, care erau dotarile, etc. Cunoaste toti agentii din zona respectiva si iti poate spune de la bun inceput daca pentru agentul X poate cobori 10% din pret sau daca nu. In plus este capabil sa iti spuna pretul la care vei vinde casa ta, tinind cont de zona si amenajarile existente. Iar un agent activeaza in aceeasi zona cu anii, asta pentru a cunoaste cit mai mult.
Un al doilea element este ca aici in malluri e plin de birouri sau chiscuri a firmelor imobiliare.
Al treilea element: nu stiu daca in romania exista asa ceva, “home staging”. Firme care se ocupa cu maximizarea profitului la vinzarea unei proprietati.
Si ultimul, se adreseaza domnului V. Ionescu: Eu cred ca ai experienta suficienta sa constuiesti o franciza in domeniul imobiliar. Poti oferi celui interesat toate elementele, analizele ,promovare firmei etc… In america de nord exista imens de multe francize pentru ca e mai simplu decit o afacere pornita de la zero. cine ar fi interesat de asa ceva? Un ag imobiliar care s-a saturat sa suporte capriciile sefului si sa dua in spate prin vinzarile sale o agentie intreaga. Ghinionul lui e ca el sa pricepe la un singur lucru: sa vinda case si nu vrea sa se implice/ nu are timp de marketing etc… Eu zic ca e o oportunitate nevalorificata in romania.
1 February 2010 :: 1:32 am
@Popescu
, dar ajungem si acolo.
.
Da, ce sa spun, inca nu stiu ce si cum va fi. Sincer, nu pot sub nici o forma sa renunt la feedback-ul end-userilor, al cititorilor, chiar al criticilor, deci e greu ceea ce ziceam mai devreme. Era de fapt mai mult o forma de a va cere un sfat tuturor.
Iar in ceea ce priveste agentiile pe care le deranjeaza ca brokerii lor mai frunzaresc si blogurile, pot sa-ti spun cu mana pe inima ca nu mai au multe zile, sau, daca totusi unele din ele mai au, sunt condamnate la mediocritate. E chiar caraghios sa gandesti asa ceva. ASTA ESTE PROMOVARE, daca cineva vede valoare pe un blog la un broker, il va cauta cu siguranta atunci cand are nevoie de serviciile unuia.
Sunt canale de comunicare, de media, de promovare, asta este un cu totul alt capitol caruia ii vom dedica niste zile de dezbateri:
Media neconventionala, in special weblog-ul si social media. Sunt unelte EXTRAORDINAR DE PUTERNICE si, vestea cea mai buna: SUNT GRATIS! Trebuie doar sa fii bun, sa nu bati campii, si vei castiga brand personal si implicit business. OK, e ceva mai complicat decat suna
Probabil o perioada de vreme vom continua cu moderarea comentariilor, si atunci nu are mare importanta un nume, ci doar sa scrii la obiect, dar imi doresc sa alunecam repede in concret, si lucruri concrete nu se pot face pentru persoane virtuale. Nu stiu la ce sa ma raportez, nu am date suficiente, etc etc.
Depinde deci de ce va veti dori voi, cititorii acestui blog, si nu de mine. Pana acum, oricum avem foarte putini aici sub pseudonim, si nu am cenzurat decat 3 comentarii, inclusiv acela cu TVA-ul, iar celelalte 2 erau gunoaie fara mesaj, deci observ cu placere ca nu atrag multe muste
In rest, criticati-ma cat vreti voi, ati vazut ca nu am nici cea mai mica problema cu asta, pana cand veti ajunge la concluzia pe care incerc de la inceput sa v-o sugerez: aici nu e vorba despre mine.
1 February 2010 :: 1:05 am
Vali, iti organizezi blogul cum vrei, in fond iti apartine. Daca vrei sa il transformi intr-o bisericuta in care sa comenteze doar cativa oameni din industrie, e deasemenea alegerea ta.
Cat priveste numele real, nu inteleg cum poti sa impui chestia asta, doar nu o sa le ceri buletinul la logare, oricum fiecare va da ce nume vrea.
Faptul ca impui identificarea are si avantaje, si dezavantaje. Dintre dezavantaje as aminti faptul ca odata ce omul isi da numele real, nu o sa mai spuna tot ce gandeste, intervine o autocenzura, ceea ce scade valoarea conversatiilor. In plus sunt oameni valorosi care nu vor sa isi dea numele ca sa nu aiba probleme pe la serviciu, doar nu iti inchipui ca vreun patron de agentie isi plateste oamenii sa stea toata ziua pe blogul tau.
Sincer, eu nu mai stiu nici un blog care oblige la identificare
1 February 2010 :: 12:01 am
@Fritz
Mein freund, vezi ca imi dai dreptate fara sa vrei?
), si nici nu prea vreau sa alunec in analize la nivel macro, pentru ca:
, si nu abdic pentru ca risc ca acest blog se devina nefolositor in primul rand pentru imobiliari, care au – zic eu – nevoie de alt gen de advice la momentul asta.
Deci tu alunecai clar in PEST, ceea ce zugravesti tu acolo este business environment, si nu threats. Nu zic ca nu e de facut (vorba ta, in nici un caz seara asta
1. Exista alte locuri, chiar bloguri unde se dezbat genul asta de subiecte. Eu unul mi-am propus sa fug de analize si predictii ca stim noi cine de tamaie
2. E o zona supusa subiectivului, orice ai zice, si riscam sa polemizam saptamani in sir fara rost, fiecare sustinand pana in panzele albe bucatica lui de dreptate
Deci, ceea ce incerc eu sa fac aici este sa ma apropii initial cat mai mult de nivelul majoritatii brokerilor din piata, si de aici sa incercam sa ridicam stacheta. Ai vazut si reactii aici din partea colegilor care vor sa citeasca ceva util despre cum sa marketezi o proprietate, cum sa califici, sa-i faci follow-up si sa inchizi un client, cum sa recunosti o oferta buna, si multe altele care deja sunt vitale intr-o piata pe zi ce trece mai pretentioasa.
Mai vorbim oricum si pe teme analitice printre picaturi. Mi-ar place sa citesc un PESTLE din unghiul end-userului, normal, e chiar un ajutor pentru mine personal.
31 January 2010 :: 11:41 pm
@Popescu
. Si la capitolul asta chiar iti dau dreptate. Dincolo te-ai suparat pe mine, dar ai vazut deja, probabil, ca nu ai avut dreptate.
Iau in vedere absolut tot ceea ce mi se pare la topic, indiferent ca sunt sau nu de acord cu autorul
Asta este singura diferenta pe care mi-o doresc fata de multe alte bloguri, unde se incepe Ok, la obiect, si pe urma inevitabil se aluneca in orgolii personale, analize macroeconomice, predictii nefondate, etc.
Am cel putin 20 de manageri de agentii si brokeri buni care vor incepe sa participe la discutii numai in momentul in care toata lumea va semna cu numele real, deci, indiferent ca ne contrazicem, polemizam, ne scoatem ochii, e bine sa iti asumi o parere personala, mie asta imi inspira respect si deschid ochii si urechile de trei ori mai mult la ceea ce are respectivul de zis.
Oricum, sunt convins ca nu va mai dura mult si vom ajunge acolo, pentru ca altfel e greu sa ai win-win real. Iar voi veti vedea cat de curand ca altfel pot sa stau de vorba cu cineva care se prezinta.
31 January 2010 :: 11:38 pm
@ Valentin
Ok, am dat un exemplu la T, asa cum le vad eu din afara. Poti sa nu fii de acord.
Totusi, T-ul tau, nu ma priveste pe mine clientul. Ce faci tu pe partea de marketing si oameni este 100% responsabilitatea ta si vei suporta urmarile; bune sau rele functie de ce faci.
Aseaza-te putin langa client si vezi ce amenintari aveti impreuna. Ce va poate ameninta afacerea. Oportunitatea exista pe piata, iar eu clientul, o pot gasi cu tine sau cu altcineva. De asta zic ca marketingul si oamenii reprezinta amenintari numai pt tine.
La oportunitati sunt de acord si eu. Ofertele bune aparute sunt si pt tine care intermediezi o afacere si pt client care e multumit. SW deasemenea, sunt calitati/defecte asa cum le percep si eu, clientul.
Binenteles, ca marketing bun si oameni buni trebuie sa ai. Dar nu au ce cauta in analiza de care vb eu. Ele pot rezulta ca un plan de actiune daca in urma analizei constati deficiente pe aceste planuri.
31 January 2010 :: 4:40 pm
Vali, faptul ca vei aborda studii de caz, exemple concrete, ma bucura foarte tare. Astept cu nerabdare.
Deasemenea, ma intereseaza sa particip la dezbateri pe subiecte pe care le sugera Livium:
“Ce as vrea eu sa aflu concret? Cum sa vorbesc la telefon cu clientul, cum sa negociez, cum sa fac advertising la o proprietate, cum putem colabora intre noi, cum deosebesc un cumparator de un turist, cum sa evaluez o proprietate…”
Pe cand astfel de subiecte?
Pana cand te hotarasti, uitati cum face un Garcea advertising imobiliar (anuntul e real, iar adresa de mail ma face sa cred ca e politist):
“Cumpar teren, casa darapanata, ofer 10 euro pe mp in apropiere de Bucuresti, daca puteti sa ma ajutati va rog sa nu ezitati sa ma contactati pe adresa de mail:igp80ro@yahoo.com, vreau sa plec de la soacra, din pacate nu prea ne intelegem si am si un baietel. Multumesc.”
chiar va rog sa il ajutati pe bietul om daca aveti posibilitatea.
31 January 2010 :: 3:40 pm
Ma bucur ca ati luat in discutie observatia mea de la primul comentariu al acestui articol, respectiv ca Franta e plina de agentii de tip vitrina.
Eu, ca si utilizator/client ma simt foarte comfortabil cand, indiferent ca sunt in Paris sau pe Coasta de Azur, pot sa aflu preturile zonei in 10 minute, doar plimbandu-ma pe strada si vizionand vitrine imobiliare pline de poze (o poza face cat 1000 de cuvinte). In Bucuresti, Cluj, Constanta trebuie sa identifici agentii, sa le vizitezi etc, nu au poze sugestive etc etc etc.
Cat de eficienta e solutia asta pentru voi ca agentii, nu ma pricep, eu va spun cum mi-ar placea mie.