RSS RSS

Bancile si relansarea pietei imobiliare

Piata este in continuare la un nivel foarte scazut, cu mici vibratii (poate) de necesitate la suprafata inghetata de aproape un an.

Cine poate declansa relansarea ? Propun sa incepem analiza cu bancile, care nu sunt straine de radacinile crizei ce ne acopera si azi.

Nu au fost inregistrate tranzactii semnificative pe segmentele de apartamente, cu valori mici si medii. In 2008 romanii au luat aprox 160.000 de credite ipotecare de la banci, cu o valoare medie de 32.000 de euro. Folosind cifre medii la nivel national, vedem ca 2% din populatia activa au luat credite pentru o suprafata medie de aprox 45mp si intelegem ca bancile au clienti cu castiguri medii mici, dispusi sa investeasca in proprietatile « de necesitate ».

In 2009 numarul creditelor este foarte mic, generat in majoritatea cazurilor de programul “Prima casa”. Dar cererea de credite ramane foarte scazuta si, in ciuda costurilor mai mici, clientii raman reticenti la creditare pe 25-30 de ani pentru achizitia unei locuinte. In plus, conditiile contractuale raman impovaratoare si dificil explicate (sau mascate) de banci.

In plus, bancile nu sunt dispuse sa vanda imobilele scoase la licitatie prin executarile silite la un pret sub nivelul creantei pe care o au de recuperat, desi au posibilitatea teoretica de recuperare a banilor urmarind clientii si pe alte bunuri.

Analiza limitata a acestor factori releva un imobilism la nivelul bancilor si la nivelul persoanelor care au nevoie de o casa dar nu au fonduri suficiente si nici solvabilitatea solicitata de bancile profitabile.

Criza continua.

14 Raspunsuri pentru “ Bancile si relansarea pietei imobiliare”

  1.  14 Imobiliarix
    25 Noiembrie 2009 :: 10:32 am
       4 (3/7) NU sunt de acord Sunt de acord

    Vesti bune!
    Bancile au trecut in sfarsit la executia de cadavre, la modul real, nu verbal.
    Acum vom vedea adevarata fata a pietei.

  2.  13 AristotelCostel
    16 Noiembrie 2009 :: 9:00 am
       3 (6/9) NU sunt de acord Sunt de acord

    @Gogu

    Sunt marxist tot asa cum Stoica de la Caritas e cel mai mare capitalist al Romaniei… ever.

    Teapa nu e … business. Dar ce sens are sa-ti spun tie asta? Criza … fie cu tine… meriti.

  3.  12 Gogu
    15 Noiembrie 2009 :: 12:16 pm
       -3 (7/4) NU sunt de acord Sunt de acord

    Aristotel! Este cazul celor din categoria Gigei pe care malaxorul vietii nu-i alege . Eu m-am referit la cei cu bani , care misca economia si pentru care o pierdere de citeva sute de mii nu prea conteaza . Vom vedea cine cistiga disputa ; cei cu banii sau viitorii marxisti pentru ca revolutiile nu seaca niciodata .

  4.  11 AristotelCostel
    12 Noiembrie 2009 :: 10:53 pm
       5 (5/10) NU sunt de acord Sunt de acord

    @gogut
    oamenii sunt lacomi si uita repede esecurile .

    In lipsa falimentului personal, chiar daca vor uita… esecurile, li se va face proprire pe venituri direct la angajator.

    Privind zburdalnic… pe geam… iti fuge mintea… in trecut.

  5.  10 lord
    10 Noiembrie 2009 :: 5:42 pm
       2 (2/4) NU sunt de acord Sunt de acord

    BNR a avut un rol cheie la franarea creditelor prin adoptarea noilor norme de creditare in octombrie 2008. Erau necesare aceste norme dar au venit intr-un moment prost.
    Pe langa asta bancile nu mai sunt interesate sa crediteze popupatia pentru ca statul absoarbe tot. Si…bineinteles…cine nu isi doreste sa faca afaceri cu statul.

  6.  9 Gogu
    9 Noiembrie 2009 :: 7:23 pm
       -12 (17/5) NU sunt de acord Sunt de acord

    Stau de multe ori si admir traficul de ” furnici de pe marile bulevarde ”. Aproape ca nimic nu s-a schimbat in marea criza . Circulatie la nebunie , evident pe bani grei . Cam unde o fi criza ?! . Poate doar in statistica oficiala care , din fericire , nu contabilizeaza si economia neagra ( raspuns la atitudinea ostila a statului si bugetarilor de tot felul) . In toate statiunile nu mai incapi de cheltuitori de tot felul . Ca sunt si multi Gigei care viseaza cai verzi fara sa transpire , este o poveste nationala veche . Lumea nu se sfirseste si nu incepe cu o criza . Banii vor rasarii iarasi pentru ca sunt enorm de multi si pentru ca oamenii sunt lacomi si uita repede esecurile . Peste vreo citiva ani toti isi vor aminti cu nostalgie de vremurile cind sperau sa cumpere un metru patrat cu pret de salariu mediu ; poate atunci salariul va creste si se va nimeri o comparatie cu pretul european , pentru ca este vorba doar de o nimereala , fara legatura cu pretul materialelor care insumeaza metru patrat .

  7.  8 vaimamalor
    3 Noiembrie 2009 :: 2:53 pm
       4 (4/8) NU sunt de acord Sunt de acord

    Domneeeeeeeeee….bancile ar da ele credite, dar uite…sa ne referim la creditele imobiliare. Se duce Georgica (vorba lu Tiriac )la banca sa faca un credit ca sa-si cumpere casa. Nu de alta da il bate ma-sa la cap sa intre in randu lumii, ca Georgica (ea), vecina, vorbeste toata ziua numai despre cum Georgica (celalalt, al lu Georgica -ea) a facut credit si acu are casa lui. Asa…ramasesem unde? Se duce Georgica sa-si ia credit sa-si ia casa…Si a pus si el ochii pe o casa pe care propretaru cere, desigur, 60 000 de euroi.Si banca zice: domnu Georgica, eu iti dau, cum sa nu-ti dau…da uite, eu pot sa-ti dau 30 000, cu restu trebuie sa vii tu de la mama ta de acasa…si saracu Georgica ce sa faca, inghite in sec si pleaca. Si stiti domne ce e cel mai rau in toata treaba asta din Romanica? Ca mama lu Georgica (asta fara casa) sta si plange si suspina se se intreaba cum dracu are unii noroc in viata…vezi celalalt Gerogica, care o fi dat el 120.000 pe un apartament pe care acu ar lua 60.000 si peste juma de an 30.000, da macar a luat credit cand i-a dat banca… Si mie unul chiar mi-ar fi fost frica sa aflu ca bancile au dat iar dumul la credite…se calcau georgicii in picioare la usa sa ia credit. Nu conta ca peste un ar fi cumparat mai ieftin. Pe cuvantul meu ca nu conta! Noroc ca cica vreo 95% dintre romani e propretari asa ca n-o sa aiba cine sa se inghesuie

  8.  7 AristotelCostel
    3 Noiembrie 2009 :: 11:26 am
       15 (1/16) NU sunt de acord Sunt de acord

    @Victor Grigore

    Nu-si doreste nimeni “comunismus”, da’ s-o lasam balta cu dormitoarele noi de 14 etaje cu piscina intre 4 turnuri menite desfatarii intr-un “nou stil de viata”.

    Evaluati (… specialistii) nevoile la 2 milioane, cererea la 1 milion, sunt vreo 40.000 de romani necreditati, 1% din cei care detin depozite la banca au peste 20 mii euro si ne falim cu faliile dintre clase.
    Sa fim seriosi, bastanii pe credit vor fi executati, Patriciu va suferi niste pierderi, iar “clasa medie” trebuie sa deconteze zeci de ani desfraul din ultimii 4-5 ani.

  9.  6 Victor Grigore
    3 Noiembrie 2009 :: 8:25 am
       1 (2/3) NU sunt de acord Sunt de acord

    Gasesc in comentariul dvs fmulte aspecte interesante si critice in dezvoltarea pietei imobiliare românești:
    - ajustarea pretului la puterea de consum/investiții a românilor.E dificil și să așteptați acest lucru in 2010 pentru ca nu pe premize macroeconomice rezonabile s-a dezvoltat piața ci pe mult spirit antreprenorial si speculații financiare.
    - mai buna informare a jucătorilor din piață, de catre organisme neutre. Mai trebuie sa treacă ani până când să avem toate regulile unei piețe mature. Cei care vor să intre joc trebuie sa fie atenți la raportul cerere-ofertă și să accepte neajunsurile dacă vrea să-și îndeplinească niște obiective sau vise.
    - compararea nivelului de trai pe regiuni sau categorii ale populației. Am putea avea statistici mai bune dar nu o să avem egalizări ale bunăstării așa cum și-ar dori mulți.

  10.  5 surdu
    2 Noiembrie 2009 :: 10:44 pm
       2 (3/5) NU sunt de acord Sunt de acord

    Domnule Grigore,
    toata lumea (asa zisilor specialisti) face analize si pronosticuri si intoxicarile de tot felul nu mai contenesc. Intrebare: cat TREBUE sau POATE sa coste un mp locuibil de locuintza nou construita in Romania? Am lucrat la constructii de locuintze in Austria si Germania; acolo mp locuibil se afla la jumatatea pana (functzie de pozitie si dotari) la un salariu mediu. Daca luam salariu mediu din, sa zicem Germania la 2000 € (cf date oficiale), si real mp locuibil costa acolo 1000-2000€/mp. Acum raportand la Romania unde, oficial, salariu mediu este de 450€, inseamna ca mp locuibil nu poate fi mai mare de 250€-450€ maxim. Si din raportul salariu mediu Germania /Romania, pretzul /mp iese la fel. Nu credetzi ca ar fi cazul “sa se rupa odata pisica” si sa se spuna adevarul, adica CE PRETZ/mp LOCUIBIL ESTE JUSTIFICAT DE NIVELUL DE TRAI DIN ROMANIA? Faptul ca multzi nechematzi si multzi escroci s-au inghesuit in piatza imobiliara sa castige in disperare si acum n-au clientzi si vor face faliment (de-e Domnul) nu arata de fapt nimic. Este numai o curatzare a pietzii de “uscaturi”. Cand am auzit (de la unul din bransa imobiliara) ca s-a castigat si 1000% mi-am zis ca va veni ziua cand jefuitori de categoria asta vor face faliment. Uite ca vine si sa se grabeasca sa vanda cu 200€/mp pana nu raman si asa cu apartamentele. “Epoca de Aur” cu inselarea infernala a cumparatorilor din care totzi din branse castigau nerusinat ( bancile, desvoltatorii, firmele imobiliare, notarii, etc etc etc) a trecut.

  11.  4 Imobiliarix
    28 Octombrie 2009 :: 12:31 pm
       4 (1/5) NU sunt de acord Sunt de acord

    @AristotelCostel
    Ti-am citit comentariile din ultima perioada si am vazut ca esti foarte bine informat, iar informatiile pe care le-ai dat mi-au fost de mare ajutor in analiza pietei imobiliare.
    Ma bucur ca cineva mai scrie pe acest blog, si se refera la subiecte, nu doar ataca persoane pe care nu le cunoaste.
    Sunt de acord cu tine cand spui ca evaluatorii au o imagine de oameni aserviti bancilor, dar ei pot face o schimbare in interesul lor pe acest teren instabil, as spune chiar periculos pentru cei care nu au o strategie clara. Eu am intalnit si evaluatori calificati, care sunt in stare sa faca o evaluare justa, si care chiar au taria si verticalitatea sa sustina ceea ce fac.
    “Potentialii creditaci” asteapta conditii mai bune de la banci, stabilitatea pietei(si evident a preturilor), nu o crestere a pietei, care este o himera in urmatorii doi ani.
    Cea mai serioasa problema in acest moment este debusolarea tuturor partilor implicate in tranzactiile imobiliare, si aici ma refer la toti: ag. imob, vanzatori, cumparatori, media, evaluatori, banci, constructori. De aceea cred ca lucrurile ar trebui asezate undeva, chiar daca va fi la demisolul pietei.
    Bancile vor reactiona la un moment dat, iar acea reactie va da pietei o directie sau alta, indiferent daca ne place sau nu.
    Cred ca in acest moment vorbim de interdependenta totala, iar fiecare miscare din piata facuta de unul dintre participanti va avea o influenta mai mica sau mai mare.
    Nu sunt de acord cu modul de gandire pesimist, in care se fac publice doar lucrurile negative din piata, ci cred ca toti ar trebui sa se implice in reconstructia ei pe alte principii conforme cu realitatea.
    Cei care mentin climatul manipulator din ultimii trei ani vor disparea treptat, lasand locul celor care ofera informatii reale, bazate pe studii detaliate luate din piata, nu din site-uri prafuite.
    Orice persoana atrasa in reenginering-ul pietei este un castig pentru noi toti, chiar daca cei care ne influenteaza din exterior ne trag in jos.

    O zi buna!

  12.  3 AristotelCostel
    27 Octombrie 2009 :: 8:30 pm
       4 (2/6) NU sunt de acord Sunt de acord

    Bancile abia fenteaza BNR-ul la constituirea provizionelor, externalizand “pachete de credite AAA” catre diverse SRL-uri.

    Evaluatorii au fost demonstrati drept jucatori… in nisip. N-aveau nicio baza temeinica de evaluare. Cand ai o imagine praf… nu stiu cat de posibil ar fi s-o consolidezi cu apa chioara.

    Atat timp cat ati chestionat potentiali creditaci, e lesne de inteles ca asteptarile lor de crestere a pietei imobiliare nu pot fi altceva decat reminiscente ale prostiei inoculate pana … nu demult.

    Decat sa asteptati miscarile bancilor… mai bine asteptati ce-i cu euro/leu si somajul dupa alegeri. Sunt sigur ca nu veti mai avea alte asteptari.

  13.  2 Imobiliarix
    23 Octombrie 2009 :: 10:28 am
       2 (3/5) NU sunt de acord Sunt de acord

    Cred ca “scanteia” care poate duce la stabilizarea pietei, nu la cresterea ei, poate fi declansata de evaluatori, printr-o campanie media agresiva, dar realista si fara “intoxicari”.
    Este momentul in care evaluatorii isi pot consolida imaginea in piata, ca factor de stabilitate, si de ce nu, ca arbitru.
    ANEVAR-ul are capabilitatea si credibilitatea sa faca acest demers atat de necesar azi. Ei pot face o estimare realista a valorilor din piata, mai ales pentru imobilele noi, pentru ca “defunctele” blocuri vechi nu mai reprezinta un punct de reper realist. Bineinteles ca acest lucru va insemna un conflict dur cu bancile, care ar dezaproba aceasta initiativa periculoasa pentru ei, dar cred ca pe termen mediu si lung este in interesul lor. “Gunoiul” pe care bancile il ascund sub pres este mai periculos decat se stie, mai ales pentru ele. Fara acest balast bancile ar putea reporni la drum pe alte principii mai sanatoase si mai adaptate pietei imobiliare de azi.
    Nivelul cererii de credite nu este mic, dar in acest moment foarte multi clienti au amanat apelarea la acest serviciu datorita conditiilor din piata, si aici ma refer in mod special la conditiile de creditare(dobanzi mari, conditii dure, etc), scaderea veniturilor, stabilitatea locurilor de munca, climatul politic si economic general.
    Foarte multi au spus ca se asteapta la o crestere a pietei imobiliare intr-un interval sau altul, dar cred ca nu ar trebui sa treaca peste etape, deoarece prima etapa, atat de necesara azi, este cea de stabilizare, chiar daca va fi la un nivel minim, va fi totusi inceputul unei insanatosiri reale a pietei.
    Nu ne ramane decat sa asteptam “miscarile bacilor”, care se pare ca intarzie nejustificat, intr-un moment dificil pentru toata lumea.
    @Victor Grigore:
    Cred ca ar fi de mare ajutor pentru blog sa atrageti un reprezentant de banca, mai exact un personaj care sa scrie “invizibil”. Asa va putea sa scrie cat mai transparent, lucru de care noi avem mare nevoie.

    O zi buna!

  14.  1 Imobiliarix
    23 Octombrie 2009 :: 10:02 am
       -2 (3/1) NU sunt de acord Sunt de acord

    @Victor Grigore
    Multumim!

Lasa un comentariu

Cauta
info
Ultimele Comentarii
Sa sters intre semnele ce am scris, era vorba ca ati spus ca ,,...nu o perioada lunga(maxim un an)...
Revin si sunt optimist, am avut dreptate si nu ma incanta <> asta parca spuneati ca specialist, eu va spun ca mai vorbim si peste un an si nu va...
Vesti bune!Bancile au trecut in sfarsit la executia de cadavre, la modul real, nu verbal.Acum vom vedea adevarata fata a pietei.
@GoguSunt marxist tot asa cum Stoica de la Caritas e cel mai mare capitalist al Romaniei... ever.Teapa nu e ... business. Dar ce sens are sa-ti spun t...
Aristotel! Este cazul celor din categoria Gigei pe care malaxorul vietii nu-i alege . Eu m-am referit la cei cu bani , care misca economia si pentru c...
Blog IMOPEDIA
Maria Seder Neda
27-Jul-2010
La prima vedere, în 2010, totul pare împotriva achiziţiei unui „second home”, aşa cum numesc englezii casele de la munte, mare sau periferiile fancy, unde vor să-şi petre
Imopedia RUN
30-Jul-2010
Va mai aduceti aminte de statistica de aici? Dintre proprietarii care ofereau exclusivitate o buna parte o acordau pentru o luna. Spuneam ca acesta este un semn de indecizie, iar u
Bloguri AFILIATE IMOPEDIA
Dragos Dragoteanu
26-Jul-2010
Toata lumea vorbeste de criza si eu, in viziunea mea primitiva, spun sus si tare: astazi, in Romania, nu este nicio criza economica, financiara, fiscala. Exista doar o criza morala
Valentin Ionescu
25-Jul-2010
Pai va spun eu. Nici macar nu este constatarea mea, ca sa ma banuiti de self promotion, sau, mai rau, de pretentii pedagogice. Pur si simplu am auzit-o acum cateva zile si de atunc
RSS Feed
Subscribe in NewsGator Online Add to netvibes Subscribe in Bloglines Add to Google Reader or Homepage Powered by FeedBurner

Primul ghid imobiliar autentic! Sfaturi pentru realizarea unei tranzactii imobiliare, termeni imobiliari, financiari, precum si descrieri detaliate ale zonelor,doar la ghid.imopedia.ro

Maria SEDER NEDA
Victor GRIGORE
Blog RUN
Imobiliarii

Cele mai noi si importante stiri din segmentul imobiliar iti sunt redate intr-un format inedit, menite a te tine la curent cu tot ceea ce inseamna noutati si ultimele tendinte in domeniul imobiliar, doar la media.imopedia.ro

Comunicate de presa
Evenimente imobiliare
Stiri imobiliare