Piaţa imobiliară joacă în prezent după regulile impuse de cumpărători, iar vânzătorii trebuie să se adapteze noilor tendinţe, dacă vor să încheie o tranzacţie. Dar clienţii au căpătat experienţă, astfel că analizează o proprietate în mod diferit faţă de anii trecuţi şi au alte criterii de selecţie.

29236-client-publicite.jpgTranzacţiile imobiliare s-au dezmorţit uşor pe parcursul lui 2012, după o perioadă de blocaj. Aflat la început, anul 2013 pare chiar mai promiţător, atâta vreme cât piaţa imobiliară va trece prin schimbările impuse de clienţi. Cumpărătorii români au învăţat lecţia dată de recesiune, sunt conştienţi de faptul că banii lor dictează regulile, astfel că par definitiv încheiate vremurile în care vânzătorii făceau legea pe piaţa imobiliară.

„Cumpărătorul imobiliar al anului 2013 vrea, în primul rând, să se asigure că a scăzut preţul. Ca o generalitate, clientul vrea un apartament mare, cât mai nou, cu finisaje cât mai de calitate şi un preţ la jumătate faţă de preţurile din piaţă”, explică un agent imobiliar.

De asemenea, clienţii români au început să se informeaze în prealabil despre etapele pe care le presupune o tranzacţie imobiliară, îşi evaluează mult mai atent nevoile faţă de anii anteriori şi vin cu „lecţiile” pregătite la consultanţii imobiliari, ceea ce este în avantajul ambelor părţi.

„Clienţii ştiu mai bine ce locuinţă caută şi îşi exprimă mult mai explicit criteriile după care se ghidează. Lucrul acesta îi ajută foarte mult atât pe brokerii imobiliari care încearcă să rezolve o astfel de cerere, dar şi pe dezvoltatorii imobiliari care astfel au o frecvenţă mai scăzută a turismului imobiliar”, declară Sorin Roşu, director general Apulum 94.

Clienţii aleg apartamentele renovate, chiar dacă nu sunt le reprezintă preferinţele. Bugetul limitat impune gusturile

Locuinţele modernizate cât de cât primează în ochii potenţialilor cumpărători, spre deosebire de anii trecuţi, când clienţii preferau să plătească mai puţini bani pentru unităţi locative neîmbunătăţite, pentru a le modela ulterior după bunul plac. Ar fi ideal ca fiecare să îşi amenajeze locuinţa după gusturile şi preferinţele proprii, însă cumpărătorii din 2013 au bugetele limitate.

„În special pe segmentul locuinţelor vechi, oamenii se uită uită după îmbunătăţiri, deoarece 99% dintre cumpărători fac credite, astfel că îşi permit să achiziţioneze un apartament, dar nu le mai rămân bani pentru renovări şi amenajare. E greu să faci un apartament să fie atractiv în ochii tuturor posibililor clienţi, însă siguranţă are şanse mai mari de tranzacţionare un apartament care este renovat, chiar şi de prost-gust, chiar şi cu materiale de slabă calitate, decât unul care este este deloc îmbunătăţit”, susţine reprezentantul unei alte agentii imobiliare.

Clienţii imobiliari au devenit mult mai educaţi în ceea ce priveşte procesul de achiziţie a unei locuinţe, astfel că întâi de toate, îşi evaluează cu stricteţe bugetul şi suma pe care o acordă instituţia financiară. Mai mult, românii nu mai vor să se îndatoreze la fel de mult ca în trecut, caută să îşi cumpere strictul necesar, fără a se abate de la bugetul stabilit iniţial.

„Problema nu se pune dacă sunt dispuşi să mărească bugetul, ci dacă îşi permit. Din ceea ce vedem în piaţă, în acest moment, cei mai mulţi nu îşi permit, chiar dacă îşi doresc sau fac tot felul de demersuri de suplimentare a bugetului. Dacă vorbim de sume de 500-1.000 euro, atunci reuşesc, dar dacă vorbim de mii sau chiar zeci de mii de euro, atunci apare fenomenul de blocaj”, arată consultantul imobiliar Sorin Roşu.

În secolul vitezei, cumpărătorii iau în calcul numai momentul prezent

Dorinţa de împroprietărire a românilor este cunoscută şi recunoscută, iar anii grei din punct de vedere economic nu au modificat cu nimic acest comportament. Cu toate acestea, mentalitatea generală s-a schimbat. Dacă în urmă cu patru-cinci ani, oamenii îşi făceau un calcul pe termen lung înainte de a-şi cumpăra un cămin, cumpărătorii anului 2013 se gândesc numai la prezent.

„Dacă este vorba de un tânăr, un singur cumpărător, acesta e dispus să îşi achiziţioneze o garsonieră, fără a se gândi la perspectivă. Dacă vorbim de un cuplu, acceptă fie o garsonieră fie un apartament cu două camere, fără să se mai gândească la apariţia unui prunc. În prezent, oamenii lucrează şi achiziţionează gândindu-se la momentul actual, nu-şi permit să achiziţioneze gândindu-se în perspectivă”, consideră reprezentantul Apulum 94.

Costurile de mentenanţă au devenit un criteriu de selecţie, mai ales în cazul construcțiilor recente

Spre deosebire de cumpărătorii care caută un apartament în bloc vechi, clienţii care aleg ansamblurile noi sunt atenţi la alte detalii şi au altfel de pretenţii cu privire la aspectul locuinţei. Bugetul acestora este mai ridicat, însă nu ignoră costurile pe care le implică un astfel de apartament pe termen lung, ba chiar îşi aleg căminul în funcţie de acest criteriu.

„Într-o anumită zonă, preţul per metru pătrat în cazul construcţiilor noi este aproximativ la fel, astfel că oamenii se uită foarte atent la calitatea finisajelor, la facilităţi, la serviciile existente în cadrul complexului sau în imediata vecinătate, precum şi la taxele pe care le au de plătit după ce se mută. Clienţii au început să aleagă ansamblurile cu costuri de mentenanţă mai mici în detrimentul proiectelor cu finisaje mai bune, deoarece se gândesc la avantajele financiare pe termen lung”, încheie consultantul imobiliar.

Știați că există Cinci greşeli fatale pe care proprietarii trebui să le evite dacă vor să își vândă repede locuinţa?

 

29 January 2013