Chiar și la 80 ani de la inaugurare, arhitectura opulentă din subteranul Moscovei reușește să lase muți de uimire vizitatorii străini. Privite cu obișnuintă de către ruși, stațiile de metrou din Moscova sunt considerate a fi niște adevărate încăperi de muzeu, de către restul lumii.

38557-kiyevsskaya_2_moscova.jpgDeschisă publicului în 1935, rețeaua de metrou a Moscovei a fost gândită ca un uriaș proiect de propagandă. Designul extravagant a fost conceput pentru a fi în ton cu previziunile viitorului luminos al Rusiei, cuvintele cheie oferite arhitecților fiind „svet” (trad: universal) și „sveltloe buduschchee” (trad: viitor luminos). Planul inițial prevedea ca în multe dintre stații să fie expuse busturi ale unor lideri sovietici și picturi murale în care să figureze elemente standard de propagandă. Acestea au fost eliminate în urmă cu mulți ani, însă arhitectura și elementele decorative reușesc, chiar și astăzi, să fie copleșitoare. 

  • Primele planuri ale unui sistem subteran de transport public în Moscova datează de pe vremea Imperiului Rus, însă lucrările de construcție au fost amânate de Primul Război Mondial, Revoluția Bolșevică și Războiul Civil Rus
  • Inginerii care au lucrat la rețeaua de metrou a Moscovei au beneficiat de ajutorul omologilor londonezi, al celui mai vechi sistem de metrou din lume
  • Inițial, linia de metrou din capitala rusă avea o lungime de 11 kilometri și 13 stații. În prezent, rețeaua are 12 linii, 197 de stații și o lungime de circa 330 kilometri

Unul dintre cele mai extravagante proiecte ale URSS-ului, rețeaua de metrou din Moscova a fost construită cu gândul ca fiecare stație să fie „un palat luxos pentru cetățeni”. Stalin le-a cerut arhitecților să includă la fiecare stație elemente care să încurajeze oamenii să privească în jur „ca și cum ar admira soarele” și, prin extrapolare, să îl considere pe el însuși un zeu.  

Perioada de glorie a arhitecturii ruse a ajuns la final în 1955, când Partidul Comunist a decretat că „trebuie eliminată extravaganța în design și construcții”. După moartea lui Stalin, imaginile cu el au fost scoase gradual din stațiile de metrou – sculpturile au fost mutate în depozite, iar mozaicurile au fost pur și simplu îndepărtate. În construcția noilor stații de metrou s-au evitat elemente decorative impresionante, fiind considerate „nejustificate”, întrucât partidul prefera „kilometri, în detrimentul arhitecturii”. Din fericire, arhitectura originală a primelor stații de metrou a fost lăsată intactă, reușind să capteze atenția vizitatorilor străini, chiar și după 80 de ani de la inaugurare.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

 

 

24 October 2015