Mutarea într-un spaţiu de birouri nou scoate din conturile unei companii de la 2.800 euro şi până la 10.000 euro pentru fiecare angajat, deşi relocările pot părea una dintre cele mai rapide metode de eficientizare a costurilor. În cazul firmelor care caută un spaţiu de o mai bună calitate, aceşti bani ar putea fi economisiţi, prin negocieri cu proprietarii.

31902-birouri.jpgÎn ultimii ani, relocările au fost cele care au animat segmentul office. Odată cu înăsprirea condiţiilor economice, atât companiile locale cât şi giganţii internaţionali cu sedii în România au preferat să închirieze spaţii de birouri, nu să le cumpere. Relocările reprezintă una dintre cele mai rapide metode de eficientizare a costurilor, chiar dacă este vorba de o valoare a chiriei mai mare, dar de un spaţiu de o mai bună calitate.

Însă bugetul alocat mutării într-un alt spaţiu de birouri poate începe de la 2.800 euro/angajat şi poate ajunge chiar la 10.000 euro/angajat, arată o analiză a companiei de consultanţă Immpuls. În costurile de de mutare nu intră doar transportul efectiv, ci şi readucerea spaţiilor la starea din contract (până la 14% din buget) sau lucrările de construcţie şi amenajare (operaţiune ce „înghite” aproximativ o treime din bugetul total). Astfel de sume ar putea fi economisite, dacă chiriaşii ar solicita proprietarilor o îmbunătăţire a calităţii spaţiilor de birouri, ceea ce ar ajuta şi clădirile mai vechi să rămână în piaţă, consideră specialiştii.

„Un upgrade substanţial al clădirilor vechi cu carenţe funcţionale şi de calitate poate pleca în medie de la 50.000-150.000 euro/etaj, echivalând cu costurile de mutare a circa 18-54 angajaţi. Dinamica relocărilor în clădiri noi, pentru un plus de calitate şi cheltuieli mai mici, afectează în egală măsură chiriaşii şi proprietarii. Ambele părţi ar putea beneficia de o eficienţă financiară, dacă proprietarii ar investi în păstrarea chiriaşilor, asigurând astfel şi clădirilor de birouri existente un avantaj competitiv pe piaţă, în faţa noilor construcţii”, consideră Tudor Popp, managing partner Immpuls Real Estate Solutions.

Cea mai sensibilă industrie la problemele de relocări este IT&C, conform analizelor. Cererea de specialişti pe acest segment este deocamdată mai mare decât oferta, astfel că angajaţii din acest domeniu deţin o putere considerabilă de presiune, inclusiv în aspecte care ţin de mutare.

„Piaţa autohtonă a înregistrat o serie de cazuri în care companii de profil autohtone au pierdut între 10 şi 30% din personal, când mutările au luat în considerare doar aspectele de eficientizare a costurilor, neglijându-le, spre exemplu, pe cele de accesibilitate (mijloace de transport în comun, timp efectiv de transport)”, încheie reprezentantul Immpuls Real Estate Solutions.

 AFLĂ CUM: Construcţiile eco pot aduce la fiecare euro investit, alţi cinci euro profit

 

 

2 October 2013