Prețul dictează tranzacția, în imobiliare, ca în multe alte domenii. Clienții prezentului simt că au avantaj, în vremuri în care oferta rămâne mai mare decât cererea. Dar o afacere de succes poate fi stricată cu ușurință de încăpățânare sau insistență, atenționează consultanții. Nu de puține ori, clienții au discutat „teatral”, în speranța că ar obține o reducere de preț, gest pe care l-au regretat ulterior, fiind nevoiți să înceapă o nouă căutare.

39578-negociere.jpgSe spune că totul este negociabil, în special în imobiliare – orice client speră să obțină un produs cât mai bun, la un preț cât mai mic, mai ales dacă este vorba despre o casă. Iar proprietarii au devenit mai maleabili și mai dispuși să discute, într-o perioadă în care cumpărătorii sunt cei care fac regulile. Însă pentru a încheia o afacere bună, nu numai că trebuie să știi cum să negociezi, dar și când să te oprești, spun cei care lucrează în acest domeniu.

„Poveștile cu „afacerea secolului” s-au terminat de mult, definiția s-a schimbat, în ultimii ani. Acum, un deal bun este dacă găsești o proprietate care este potrivită pentru nevoile tale. Iar dacă ajungi să o iei, ești câștigat. Spun asta deoarece clienții pretind mai mult de la o locuință, au așteptări mai mari, sunt mult mai greu de mulțumit. Aici ne referim strict la cei care cumpără un cămin, vorbim despre clienții care intenționează să locuiască zi de zi în noua proprietate; lucrurile stau altfel pentru investitori”, spune Florina Horea, broker de credite.

Sunt exigenți și când este vorba despre calitate, și când este vorba despre preț – cumpărătorii actuali se așteaptă să obțină reduceri masive, doar pentru că apar la ușa proprietarului. Însă negocierea este o adevărată artă, subliniază cei care participă zi de zi la astfel de discuții. Dincolo de un talent natural și elemente psihologice, este nevoie de informații specifice: dinamica pieței, trăsăturile proprietăților, caracteristicile cartierului și ale zonei, etc.

 „Sigur că este o piață a cumpărătorului, dacă discutăm de imaginea de ansamblu. Clienții care au bani au mai mult spațiu de manevră, dar nu sunt chiar pe scaunul șoferului. Există proprietăți speciale, la care prețul nu este negociabil, sunt zone în care orice locuințe scoase la vânzare dispar imediat de pe piață. Nu putem generaliza. Ei bine, majoritatea clienților nu sunt familiarizați cu aceste informații și au impresia că pot obține un discount oricând și oriunde. Adesea pleacă teatral, crezând că vor impresiona proprietarul. De multe ori, nu apare nicio reducere, ci doar regretul clientului că nu a abordat cu mai multă delicatețe subiectul”, punctează consultantul imobiliar Marius Chirițescu.

Numărul de oferte postate în mediul online este atât de mare, încât, la o primă privire, potențialii cumpărători au impresia că se pot descurca singuri cu ușurință, refuzând ajutorul unui consultant imobiliar. Însă de la vizionare și până la semnarea contractului nu e cale ușoară, iar un agent cu experiență face diferența între o afacere bună și un eșec.

„Achiziția unei locuințe este, pentru mulți români, cea mai scumpă cumpărătură făcută în întreaga viață. Ne încredem în prestatorii de servicii în cazul unor cheltuieli mult mai mărunte, de ce să nu facem la fel atunci când vine vorba de o sumă atât de importantă? Mulți dintre noi negociem la piață, în speranța că vom obține un preț mai bun și este vorba de câțiva zeci de bani sau câțiva lei. De ce n-am avea încredere în cineva care ne poate aduce o economie de câteva mii de euro sau mai mult? Doar din principiu? Mentalitatea aceasta nu mai este de actualitate în țările pe care le privim cu admirație”, subliniază brokerul Florina Horea.

În cazul unei proprietăți cu adevărat interesante, acționează rapid – specialiștii cu experiență au nenumărate povești cu și despre clienții care au stat pe gânduri prea mult, până când au pierdut o locuință în care își puteau vizualiza viitorul. Dacă, după o primă vizionare, apare sentimentul de „acasă”, aceștia sfătuiesc clienții să decidă rapid; nu să se grăbească inutil, ci doar să nu scape din vedere faptul că o proprietate bună atrage mai mulți cumpărători.

Oferă un preț bazat pe valoarea locuinței, nu pe prețul inițial – detaliile despre cele mai recente tranzacții din zonă sunt extrem de importante. Dacă locuința este scoasă la vânzare la un preț corect sau poate ușor sub prețul pieței, sunt mici șansele de a negocia. Dacă prețul inițial este mai ridicat, iar proprietatea stă de ceva vreme pe piață, o ofertă hotărâtă poate duce la tranzacție. În astfel de situații, un agent bun își spune cuvântul.

Calculează pe termen lung, înainte de a te împiedica de sume mici – în multe situații, diferența de preț se traduce în mai puțin de zece euro lunar, pentru clienții care apelează la serviciile unei bănci. O astfel de sumă este lipsită de importanță, comparativ cu confortul unui cămin. Specialiștii sfătuiesc să conștientizăm când este vorba de posibilitățile financiare și când este vorba doar de dorința de a câștiga.

Negocierea nu se rezumă la prețul de vânzare – pentru a încheia o afacere bună, nu este nevoie să discutăm numai prețul final. Reducerile pot fi făcute sub forma unor îmbunătățiri sau reparații, cerințe pe care proprietarii le pot accepta cu mai multă indulgență. Fie că este vorba de zugrăvire, schimbarea ușilor sau a unui parchet uzat, vânzătorii se simt mai puțin amenințați decât dacă trebuie să lase din preț. Totodată, termenii înțelegerii pot fi la fel de importanți ca și prețul în sine – un avans mai mare, plată eșalonată sau alte caracteristici în favoarea cumpărătorului, toate se pot traduce, la final, prin economii.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

22 February 2016