Un proiect optimizat poate duce la economii de câteva mii sau chiar zeci de mii de euro, la o casă. De asemenea, la achiziţia unei locuinţe, componenta investiţională este extrem de importantă: dacă iei în calcul anumite criterii, valoarea de astăzi poate creşte simţitor, peste 10 ani. Despre principii, tendinţe actuale şi experienţe din imobiliare, IMOPEDIA.ro a stat de vorbă cu Dragoş Cincă, Managing Partner Flamingo Park.

33784-dragos-cinca.jpgCât de greu este să pătrunzi în piaţa imobiliară, după o experienţă din alt domeniu?

M-am pregătit încă din 2001 pentru experienţa din piaţa imobiliară, am studiat foarte mult proiecte, situaţii şi experienţe din afara ţării. La fel ca şi în calculatoare, am observat diferenţe foarte mari de know-how între pieţele străine şi cea de la noi. Astfel, am identificat în piaţa românească o nişă neacoperită, ceea ce s-ar numi în engleză „fill the gap”. Cu toate acestea, nu m-am supraestimat, ci am continuat să studiez şi am început cu un proiect-pilot, ca să vedem cum este. Învăţăm în continuare de la cei din jur, de la parteneri, agenţi şi clienţi, este un proces continuu de perfecţionare a produsului pe care îl oferim.

Flamingo Park este inspirat dintr-un model american. Cum s-a ajuns aici?

Modelul american ne-a facinat încă de la început datorită pragmatismului, manifestat în două direcţii. Una este cea investiţională – observăm că oamenii nu se mută la marginea oraşului numai pentru a avea un spaţiu mai generos şi pentru a putea respira un aer mai curat, ci şi pentru a investi într-o zonă ce urmează să se dezvolte, în ideea că va creşte preţul proprietăţii respective.

Al doilea mare avantaj al modelului american este ergonomia. Pe cât de relaxaţi sunt cu spaţiile comune şi spaţiile verzi, pe atât de calculaţi sunt cu spaţiile interioare, acordând atenţie fiecărui metru pătrat construit. Un proiect optimizat poate duce la nişte economii de câteva mii sau chiar zeci de mii de euro la o casă, iar principiul de la care se pleacă este funcţionalitatea şi nu grandomania. Astfel, la final se obţine ceea ce ei numesc „best value for money”.

Aceste două lucruri m-au captivat, astfel că am ajuns să analizez nenumărate proiecte rezidenţiale din Statele Unite ale Americii. Sunt multe locuri în care sunt complexuri foarte frumoase, zone în care întregul plan a fost făcut admirabil, dar oraşul care mi-a plăcut cel mai mult din acest punct de vedere este Denver.

Bucureşti este un oraş interesant, din punctul de vedere al unui investitor imobiliar?

Sigur că da, chiar şi pentru simplul fapt că România are avantajul unui potenţial mare de creştere, de acum încolo. Ca şi Bulgaria, ţara noastră nu a intrat de foarte multă vreme în comunitatea europeană, astfel că încă mai are suficient de mult loc să crească, până va ajunge la media europeană. Nu ştim cu exactitate cât va dura întreg procesul, dar ştim că este destul spaţiu. În acelaşi timp, concentrarea financiară este în Bucureşti. Deşi sunt şi alte oraşe cu avantaje competitive (în special în ceea ce priveşte resursele naturale), Capitala atrage majoritatea resurselor financiare şi deci generează puterea de cumpărare.

Care este cea mai atractivă zonă a Bucureştiului, din punctul dvs. de vedere?

Nordul se diferenţiază datorită unor avantaje pe care alte zone ale Bucureştiului nu le deţin. Nu este de neglijat că aici este aeroportul, dar cel mai important aspect este modul în care a evoluat oraşul – cele mai exclusiviste zone sunt în această parte. La fel cum în Paris se face diferenţierea între zone pe criteriul Est-Vest, la noi are o anumită reputaţie partea de Nord, avantaj ce se traduce printr-o creştere mai rapidă a preţurilor, în vremuri favorabile. Deci privind din punct de vedere investiţional, mai bine cumperi o proprietate în partea de Nord, decât în alte zone.

În acelaşi timp, criza a uniformizat preţurile la marginea tuturor zonelor, preţurile de la marginea Nordului sunt comparabile cu cele de la marginea altor puncte. În schimb, aspectele pozitive sunt mai numeroase în zona de Nord, deci cei care îşi investesc banii aici vor avea mai multe avantaje în viitor.

Dezvoltarea unui proiect rezidenţial în Nordul Bucureştiului se bazează pe aceste criterii?

Decizia noastră de a dezvolta un complex rezidenţial acolo nu a plecat de la aceste argumente, ci a fost inspirată în special de Paradisul Verde. În anul 2001, când am început să achiziţionăm terenurile, am estimat că acel proiect va crea un pol de interes în zona respectivă, urmărind un altfel de concept, nou pentru piaţa românească.

Am început deci să achiziţionăm terenurile în urmă cu 13 ani, iar până în anul 2007, domeniul real estate nu reprezenta o prioritate, întrucât mă ocupam cu altceva. Abia din 2007 am început proiectul imobiliar, cu o fază-pilot, încheiată un an mai târziu, din perspectiva construcţiei. Urma să continuăm cu dezvoltarea Flamingo Park în 2009, însă am amânat, din cauza contextului economic global.

Din punct de vedere al business-ului, cât de grea a fost ajustarea planului de afaceri după criză?

Nu este uşoară, dar face parte din ciclurile de business. Nu este dureroasă, este ceva absolut natural şi nu considerăm că este un pas înapoi. Dimpotrivă, este o lecţie de viaţă şi o lecţie de rezilienţă. Dacă vom reuşi să încheiem proiectul aşa cum ne-am propus, faptul că avem o întârziere de cinci ani nu ne deranjează deloc.

CITEŞTE ŞI: Apusul unei crize financiare: 2014-2015 setează noi tendinţe, în imobiliare


3 April 2014