Vrei să vinzi o locuință? Trebuie să te interesezi, în prealabil, despre comportamentul potențialilor cumpărători. Clienții mici s-au întors în piață, dispuși să cumpere. Dar au revenit cu altfel de pretenții și cu cerințe diferite, față de anii trecuți. În prezent, știu clar pe ce își vor da economiile de o viață, fiind mult mai orientați către valoare, subliniază consultanții imobiliari.

36782-ce_vor_clientii.jpgPiața imobiliară din România s-a schimbat extrem de mult, de la începutul anilor ’90 – de la o piață în care noțiunea de proprietate privată era rar întâlnită (sub 15% din total), am ajuns cu repeziciune la una în care proprietatea privată este majoritară. Deși pare că schimbările se produc prea lent, specialiștii argumentează că evoluția este absolut normală.

„Fiind un segment complex, trebuie subliniat că acesta are o durată a evoluției proprie – dezvoltarea industriei imobiliare este mai lentă decât cea a altor industrii, pentru că necesită dinamica mai multor componente. Etapele nu pot fi „arse”, astfel că nu putem avea o piață imobiliară la fel de matură ca altele din vestul Europei, însă cu siguranță este mai dezvolată decât cea din Georgia sau Ucraina”, explică pentru IMOPEDIA.ro prof. univ. dr. Ion Anghel, director al departamentului de Analiză și Evaluare Economico-Financiară, în cadrul ASE București.

Cu toate că nu a ajuns încă la nivelul de dezvoltare a altor piețe europene, de dimensiuni similare, sectorul imobiliar românesc a recuperat în forță, în ultimul deceniu. Iar aici ne referim la instrumentele pe care le au la dispoziție jucătorii imobiliari, la numărul specialiști existenți, la condițiile de tranzacționare, la modalitatea de negociere și multe altele. Dar mai ales la comportamentul clientului român, care a trecut prin numeroase schimbări. Iar în perioada de după criză, acesta a intrat într-o nouă etapă.

„Comportamentul cumpărătorului s-a modificat vizibil, în ultimii ani. Acesta este foarte precaut și este mult mai calitativ. Spre deosebire de perioada anterioară boom-ului imobiliar, acum, actul de cumpărare prezintă toate rigorile calității. Iar datorită acestui fapt, se observă și o modificare a comportamentului agenților imobiliati, dar și a dezvoltatorilor – aceștia sunt acum mult mai orientați către valoare față de anii trecuți, când, practic, se putea vinde orice”, declară Mihaela Alexandroiu, broker/owner Bastion Real Estate.

Profilul clientului actual este unul avizat, ceea ce se reflectă în rezultatul final

După o perioadă în care numărul tranzacțiilor a fost departe de a fi spectaculos, iar prețurile au coborât chiar și cu 50%, clienții cu bani sau cu opțiuni de finanțare au revenit în piață. Dar nu în aceleași condiții, ca în anii anteriori. Potrivit consultanților imobiliari, aceștia își respectă cu strictețe bugetul.

„Cumpărătorul anului 2015 nu mai are acea atitudine agresivă pe care o avea în perioada ce a urmat imediată după criză, când observat o agresivitatea feroce în ceea ce privea negocierea – proprietarul cerea un preț, iar cumpărătorul oferea jumătate. Însă, în continuare, ofertele sunt destul de scăzute. Există această tendință de a porni de jos, în negociere, dar vedem o mai mare flexibilitate totuși în a pune la preț”, punctează Ruxandra Cleciu, general manager Neocasa Real Estate Solutions.

Indiferent de bugetul pe care îl are la dispoziție, cumpărătorul român a învățat, în acești ani, că nu trebuie să accepte orice preț. Într-o piață care este în continuare slăbită, clienții știu că banii pe care îi au le oferă puterea de a negocia. În același timp, aceștia au devenit mai nișați – știu exact ce fel de locuință caută, se focusează pe mai puține zone și nu mai sunt dispuși să își extindă filtrul de selecție. În anii trecuți, cei mai mulți cumpărători ajungeau să își mărească bugetul, pentru a achiziționa o locuință mai mare, mai modernă sau într-o zonă mai bună. În prezent, clienții știu foarte clar ce suprafață vor, din ce an să fie imobilul și alte astfel de detalii, și tind să își urmeze planul inițial.

Atenția clienților este atrasă de finisaje, dar aceștia nu sunt dispuși să plătească în plus pentru ele

Într-o țară prețul locuințelor depășește cu mult puterea de cumpărare a celor mai mulți potențiali clienți, prețul și calitatea rămân cele mai importante criterii de selecție, sunt de acord consultanții imobiliari. În alte țări, modernizarea locuințelor și vânzarea lor ulterioară a devenit un business – noi mai avem destul până să ajungem la acel punct, spun specialiștii. Clienții români apreciază îmbunătățirile, și prețuiesc finisajele de calitate, dar doar cu gândul. Dacă vine vorba de plătit în plus, preferă să aleagă o proprietate mai puțin îngrijită.

„O casă care este foarte frumos finisată nu își scoate banii pe finisaje (iar aici ne referim la proprietățile accesibile, nu la cele de milioane de euro). O astfel de locuință atrage, cu siguranță, atenția tuturor potențialilor cumpărători, le stârnește dorința de a o achiziționa, dar ei nu sunt pregătiți cu adevărat să plătească prețul finisajelor respective. Cei mai mulți clienți se gândesc că își pot face mai ieftin sau poate mai frumos. Dar, desigur, o astfel de proprietate este atractivă, iar un finisaj de calitate impactează decizia și interesul clientului”, explică pentru IMOPEDIA.ro managerul Neocasa Real Estate Solutions.

Clientul anului 2015 nu se grăbește. Achizițiile imobiliare sunt caracterizate de meticulozitate

Pe vremea când banii erau aproape la dispoziția oricui, iar ofertele dispăreau rapid din piață, cumpărătorii erau extrem de nehotărâți. Doreau o locuință nerenovată, dar erau dispuși să cumpere și una cu îmbunătățiri, porneau la drum cu un buget, dar îl extindeau din mers, începeau să caute oferte într-un cartier, dar ajungeau să studieze locuințele din altă zonă, și tot așa. Un astfel de comportament îngreuna simțitor colaborarea cu un agent imobiliar, care primea mult prea multe criterii de selecție.

În prezent, lucrurile s-au schimbat foarte mult – clienții vin încă de la început cu „temele făcute”, știu exact ce caută și nu se abat de la ideea inițială. Parte pentru că bugetul este lipsit de flexibilitate, dar și pentru că au devenit mai experimentați în acest proces, clienții imobiliari studiază mai mult până să ia o decizie și nu se grăbesc deloc să încheie o tranzacție.

„Este mult mai ușor să lucrezi cu un profil avizat, decât cu un cumpărător nehotărât, care nu știe exact ce caută. Pe de altă parte, procesul de închiriere a devenit mai greoi, deoarece clienții vor să vadă măcar zece locuințe, până iau o hotărâre. Pentru că știu că pot găsi orice, clienții au devenit mult mai meticuloși. Drept urmare, își alocă mai mult timp, nu se mai simt presați să ia o hotărâre cât mai repede. Dar, până la urmă, un astfel de comportament este normal”, spune pentru IMOPEDIA.ro reprezentantul Bastion Real Estate.  

Însă disponibilitate de a studia foarte mult lucrurile înainte de a interacționa cu realitatea imobiliară nu are întotdeauna rezultate pozitive, avertizează specialiștii. Într-o piață ca cea din România, în care nu pot fi găsite multe informații cu adevărat utile, este foarte greu să îți formezi o opinie avizată, fără a sta de vorbă cu un cunoscător.

„Cumpărătorii sunt din ce în ce mai informați. Studiază mai mult pe internet. Însă, din păcate, ce nu înțeleg ei, este că piața de pe internet nu este și piața reală. Este doar piața de oferte, cea în care este expusă inițial o proprietate. Iar clienții nu pot face o estimare corectă atât timp cât în acea piață se plimbă proprietarii care își lansează locuința la prețuri nerealiste, de la bun început”, atenționează reprezentantul Neocasa Real Estate Solutions.

CITEȘTE ȘI ALTE ARTICOLE:

 

16 April 2015