Modificarea Codului Fiscal, introducerea și eliminarea de legi, modificarea prevederilor actuale, acesta pare să fie prioritatea parlamentarilor, în ultima perioadă. Fiecare nouă strategie adoptată este privită circumspect și suspectată că ar servi unor anumite interesuri. Așa se întâmplă și în cazul propusei scutiri de la impozit a clădirilor monument istoric. Aparent, motivul pentru care se dorește acest lucru nu este acela de a lua o povară de pe umerii proprietarilor acestor clădiri, ci acela de a servi în primul rând partidelor politice, care își au sediile în astfel de clădiri.  

39735-cladire_istorica.jpgÎn acest moment, pentru a fi scutiți de la plata impozitului pe clădire și teren, proprietarii clădirilor istorice trebuie să facă o cerere în acest sens, iar consiliile locale decid dacă aplică scutira sau nu. În principiu însă, sunt scutite de la impozitare instituțiile publice de interes administrativ sau utilitar, sedii de fundații sau asociații non-profit. Așadar, proprietarii persoane fizice nici nu îndrăznesc să spere la o asemenea derogare. 

Proiectul de lege propune scutirea de la impozit pentru clădirile clasificate ca monumente istorice, indiferent dacă ele sunt sub proprietate publică sau privată. Și cel mai important, se solicită eliminarea dreptului pe care îl au autoritățile locale de a alege cine este scutit de la impozit sau cine plătește”, explică pentru IMOPEDIA.ro Marcel Toader, avocat. 

Codul Fiscal ar încălca legea protejării monumentelor istorice, susțin inițiatorii 

Pentru a promova legea, inițiatorii susțin faptul că noul Cod Fiscal nu ține cont de legea  protejării monumentelor istorice. Potrivit acesteia, clădirile istorice reprezintă valori de interes general, motiv pentru care conservarea lor trebuie încurajată, indiferent de cine este proprietarul clădirii. Iar facilitățile aduse proprietarilor acestor clădiri trebuie să fie mult mai extinse decât simpla scutire de la impozit. 

Statul, prin autoritățile publice centrale și locale, nu numai că nu acordă sprijin financiar restaurării, menținerii și valorificării acestor monumente, dar împovărează și mai grav proprietarii acestora. Aceștia din urmă sunt obligați să mențină starea clădirilor, să procedeze la renovări și construcții numai conform unor standarde ridicate mult mai costisitoare decât cele existente pentru clădiri noi”, susțin autorii proiectului de lege.

Costurile de consolidare și mentenanță, precum și  drumul actelor îi descurajează pe proprietarii clădirilor istorice

De cele mai multe ori, proprietarii clădirilor istorice au costuri covârșitoare legate de aceste clădiri, deși nu locuiesc în ele. De altfel, starea de degradare a acestor construcții nu permite proprietarilor să locuiască acolo. Chiar și cei care și-ar dori să îmbunătățească starea construcției sunt descurajați de costuri și drumul lung al actelor și aprobărilor pe care le presupune acest demers.

A lăsa la latitudinea autorităților publice locale decizia de a impozita sau nu aceste cladiri, înseamnă deschiderea căii spre distrugerea lor, deschizând calea liberă înlocuirii lor cu unele noi. Astfel, va disparea o valoare imensă și nerecuperabilă a acestei țări”, argumentează inițiatorii proiectului. 

Deși o asemenea modificare ar veni ca o salvare pentru proprietarii clădirilor istorice, de ea vor beneficia din plin și partidele politice, care își au sediile în cele mai fierbinți puncte ale Capitalei și în cele mai impresionante clădiri. Pentru sediile centrale, prețurile vehiculate sunt și de un milion de euro.

Deși servește intereselor politice și altor grupuri de interes, avantajale aduse prin această lege propusă îi mulțumesc pe mulți dintre clienții care vin la noi cu dorința de a afla cum pot să își protejeze proprietățile istorice. Singura lor temere este aceea că legile se schimbă prea des, când în favoarea, când în defavoarea lor, în funcție de interesele celor mari. Consecvența ar fi mai sănătoasă decât un avantaj de circumstanță”, explică avocat Marcel Toader.

În consecință, parlamentarii propun ca noua formă a legii să scutească de la impozit clădirile care sunt clasate ca monumente istorice, de arhitectură sau arheologie, muzee sau case memoriale. Singura excepție o formează încăperile care sunt folosite pentru activități economice. Inclus în scutire este și terenul pe care este construită casa. În plus, se solicită abrogarea articolelor din Codul Fiscal ce se referă la dreptul consiliilor locale de a stabili scutirea de impozit, în funcție de criterii proprii.

CITEȘTE ȘI:

 

21 March 2016