Chiriaşul modern analizează numeroase aspecte, în afara preţului de închiriere, în special în sectorul office. În trecut, preţul, zona şi confortul de la birou erau printre singurele elemente de interes. În prezent, proprietarii trebuie să depună mai multe eforturi pentru a-şi păstra chiriaşii, cei din urmă acordând o deosebită atenţie corectitudinii şi comunicării.

33729-chirias_proprietar.jpg„Chiriaşul modern a evoluat foarte mult faţă de perioada de dinainte de criză. Dacă în trecut, mulţi chiriaşi optau pentru un spaţiu în principal pe considerente legate de zonă, preţul chiriei şi flexibilitatea proprietarului în a participa la procesul de mutare, proprietarii se confruntă din ce în ce mai des cu un chiriaş sofisticat, interesat în aceeaşi măsură şi de alte aspecte foarte importante, cu impact atât în costurile curente, cât şi în imaginea acestuia pe piaţă”, subliniază Laura Niculescu, Head of Property Management, JLL.

RECOMANDARE: Vestul Capitalei, singura zonă în care s-au scumpit chiriile office

În trecut, proprietarii se preocupau cu precădere de caracteristicile clădirii, care oferă confort angajaţilor la locul de muncă, precum eficienţa spaţiului, aportul de aer proaspăt, lumina naturală, spaţiile verzi, sursele alternative de energie, etc. Însă în prezent, specialiştii subliniază că proprietarii sunt nevoiţi să ia în considerare şi alte aspecte, pentru a reuşi să atragă sau să îşi păstreze chiriaşii.  

„În primul rând, menţionăm percepţia chiriaşului asupra proprietarului şi a imobilului deţinut de acesta. Cu cât istoricul legat de calitatea proprietăţii, de lichiditatea investiţiei, de modul în care proprietarul creionează strategia de administrare este mai bun, cu atât chiriaşii sunt mai dornici să ia în considerare un nou contract sau continuarea celui existent”, consideră reprezentantul JLL.

De asemenea, un alt element demn de menţionat este balanţa dintre costul serviciilor de administrare şi calitatea acestora. Astfel, unul dintre elemenetele cheie ale managementului administrativ ar trebui să fie identificarea de furnizori cu experienţă, care să ofere servicii de calitate la preţuri competitive.

Totodată, chiriaşii de astăzi acordă o importanţă deosebită corectitudinii calcului cheltuielilor comune şi transparenţei cu care acestea sunt prezentate de către proprietar. Cheltuielile comune au o pondere ridicată în totalul costurilor pe care le implică închiriere unui spaţiu, iar corectitudinea stabilirii şi transparenţa prezentarii acestora reprezintă un factor major în nivelul de satisfacţie al chiriaşilor.

Comunicarea – un aspect de o importanţă vitală în orice domeniu, inclusiv în real estate

Un alt factor extrem de important pentru chiriaşul anului 2014 este comunicarea: disponibilitatea proprietarilor de a soluţiona diverse situaţii se reflectă direct în decizia chiriaşilor de a renunţa la spaţiu înainte sau la expirarea contractului. Relaţia dintre chiriaş şi proprietar ar trebui să fie caracterizată de încredere şi respect reciproc, iar orice problemă să poată fi rezolvată în timp util.

„Personalul administrativ trebuie să fie permanent implicat şi să aibă o atitudine proactivă, incluzând în acţiunile întreprinse cât mai multe din sugestiile chiriaşilor. Un management de succes asigură pentru proprietari menţinerea şi creşterea valorii proprietăţii, îmbunătăţeşte nivelul de satisfacţie al chiriaşilor, reduce cheltuielile nerecuperabile şi riscul financiar şi operaţional”, concluzionează Laura Niculescu, Head of Property Management, JLL.

CITEȘTE ȘI: Condiţiile din piaţa imobiliară, asemănătoare cu cele de acum un deceniu. Ce urmează?

 

 

31 March 2014