Cei mai mulţi români nu cunosc regulile pieţei imobiliare şi nu sunt familiarizaţi cu opţiunile existente. Oamenii devin interesaţi de acest domeniu numai atunci când vor să cumpere sau să-şi vândă locuinţa, iar statisticile arată că cei mai mulţi români tranzacţionează o singură dată în viaţă o proprietate imobiliară. Astfel că cei mai mulţi îşi pun întrebarea: să semneze un contract de colaborare cu o singură agenţie sau să lucreze cu mai mulţi consultanţi imobiliari, de la companii concurente?

25769-exclusive-buyer-agent-agreements.jpgDeşi pare o noţiune complicată, Reprezentarea (denumită adesea „reprezentare exclusivă”) se traduce printr-un concept simplu, care nu face decât să avantajeze clientul: agentul imobiliar trebuie să lucreze cu o singură parte, să reprezinte o singură persoană, ori cumpărătorul, ori vânzătorul. Reprezentarea este un mod de lucru ales de cei mai mulţi clienţi care cunosc această opţiune, au subliniat nume importante din piaţa imobiliară, în cadrul celei de-a 17-a ediţii a evenimentului FOCUS, găzduită de IMOPEDIA.

„Clienţii nu sunt reticenţi atât timp cât li se explică ce presupune reprezentarea exclusivă şi li se arată beneficiile. Cei mai mulţi sunt încântaţi şi sunt foarte dese ocaziile în care mi se spune că nu ştiau că există această opţiune şi în România. APAIR susţine reprezentarea exclusivă ca mod de lucru şi oferă membrilor săi cursuri de specializare”, arată agentul imobiliar Ileana Preda, preşedinte APAIR.

Dacă explici unui client corect ce înseamnă reprezentarea exclusivă faţă de intermediere, 99% dintre clienţi aleg reprezentarea. Dar numai dacă informaţiile prezentate sunt corecte. Pentru că la reprezentarea exclusivă interesul clientului este singurul care contează, spre deosebire de intermediere, unde există trei interese: cel al vânzătorului, cel al cumpărătorului şi cel al agentului”, susţine Dan Negulescu, director regional Real pro.

Contractul de Reprezentare nu limitează opţiunile unui client

Clientul care doreşte să vândă o proprietate semnează un contract de reprezentare exclusivă cu o agenţie imobiliară, asigurându-se astfel că se vor face toate eforturile pentru ca locuinţa să găsească un cumpărător cât mai rapid.

„Prin contractul de reprezentare exclusivă, agentul imobiliar preia toate îndatoririle proprietarului – promovarea proprietăţii, răspunsul la telefoane, selectarea vizitatorilor, programarea vizionărilor, negocierea preţului, pregătirea dosarului pentru tranzacţie, asistenţa oferită cumpărătorului în alegerea notariatului, a băncii etc. În schimb, proprietarul se angajează să nu mai colaboreze cu alte agenţii”, a declarat un alt agent imobiliar, în cadrul evenimentului  găzduit de IMOPEDIA.ro.

Dar mulţi proprietari cred că dacă semnează cu o singură agenţie, îşi limitează opţiunile, ceea ce este departe de adevăr. Agenţia iniţială poate colabora cu altă agenţie care găseşte un cumpărător, iar clientul nu trebuie să plătească nimic în plus. Dacă se încheie tranzacţia, agenţiile împart comisionul încasat de la vânzător. Consultantul imobiliar care se ocupă de contract îşi informează colegii de la agenţiile concurente şi oferă un procent din comision. Scopul final este ca proprietatea să fie vândută cât mai repede, chiar dacă la final comisionul este mai mic.

„Unul dintre marile beneficii este relaţia de încredere care apare între client şi consultant, agentul se aşează în aceeaşi barcă cu clientul, lucrează în interesul acestuia. Reprezentarea exclusivă nu este o eliminare a celorlalţi agenţi, ci din contra: se multiplică eforturile”, arată preşedintele APAIR.

„Dacă un client este reprezentat exclusiv de un agent, de fapt lucrează cu toată piaţa. Consultantul este deschis cooperării, reprezentarea exclusivă presupun încredere şi respect între cele două părţi, spre deosebire de intermediere, unde fiecare îşi vedere interesul său – vânzătorul vrea să ia cel mai mare preţ în cel mai scurt timp, cumpărătorul caută să dea cât mai puţini bani, iar agentul vrea un comision cât mare mare. Chiar şi oamenii noi care intră în domeniu îşi dau seama că acesta este viitorul şi lucrează cu reprezentare exclusivă”, încheie reprezentantul unei agentii imobiliare prezente la eveniment.

Indiferent de modalitatea de lucru pe care o aleg, clienţii sunt sfătuiţi ca, înainte de a hotărî cu ce agent imobiliar lucrează, să intervieveze cât mai multe persoane, să afle exact ce li se promite în schimbul comisionului, să pună cât mai multe întrebări şi să testeze nivelul de cunoştinţe al consultantului imobiliar care le va reprezenta interesele.

CITEȘTE ȘI Cum faci să vinzi o locuinţă repede şi la cel mai bun preţ?


26 July 2012